Izglītības tehnoloģiju mentori
No 2021. gada jūnija līdz 2023. gada maijam Skola2030 īstenoja pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kursu “Izglītības tehnoloģiju mentora loma mērķtiecīgai tehnoloģiju izmantošanai mācībās”. Šajās mācībās piedalījās pedagogi, kuri darbojās kā metodiķi – pieaugušo izglītotāji, lai izglītības tehnoloģijas mērķtiecīgi iesaistītu mācību procesā. Šādu lomu plānots iedibināt gan katras izglītības iestādes, tostarp pirmsskolas, līmenī, gan pašvaldības līmenī.
Kas ir izglītības tehnoloģiju mentors?
Izglītības tehnoloģiju mentors izglītības iestādes līmenī ir metodiķis – pieaugušo izglītotājs, kurš plāno un īsteno mācības savas izglītības iestādes pedagogiem, pats eksperimentē ar tehnoloģiju lietojumu mācību procesā un atbalsta labās prakses pārņemšanu izglītības iestādē, lai atbalstītu pedagogus izglītības iestādes digitalizācijas procesā.
Izglītības tehnoloģiju mentors pašvaldības līmenī, līdzīgi kā mācību jomu koordinatori septiņās mācību jomās, darbosies kā metodiķis – pieaugušo izglītotājs daļēja laika slodzē, lai atbalstītu pedagogus izglītības iestāžu digitalizācijas procesā. Mentors organizē un atbalsta pieredzes apmaiņu, labās prakses pārņemšanu un sadarbību starp līdzīgas lomas veicējiem – izglītības tehnoloģiju mentoriem izglītības iestādēs, kā arī pats eksperimentē ar tehnoloģiju lietojumu mācībās.
Vai katrā pašvaldībā ir nepieciešams izglītības tehnoloģiju mentors?
Turpinot izglītības iestāžu digitalizācijas procesu, aizvien būtiskāka mācīšanas un mācīšanās daļa notiek, izmantojot digitālos rīkus un tehnoloģijas. Tāpēc ir svarīgi, lai katrā pašvaldībā un izglītības iestādē tiktu domāts par trīs būtiskiem virzieniem:
- digitalizācijas procesa plānošanu un ieviešanu;
- atbalstu pedagogiem digitālo rīku izmantošanā;
- infrastruktūras nodrošināšanu.
Lai nodrošinātu atbalstu pedagogiem, nepieciešams izglītības tehnoloģiju mentors – cilvēks, kurš pārzina digitālo tehnoloģiju sniegtās iespējas, pats prot tās mērķtiecīgi izmantot mācību procesā un var rosināt un atbalstīt citus pedagogus izmantot tehnoloģijas mācību procesa plānošanā un īstenošanā, kā arī atbalstīt izglītības iestādes digitalizācijas procesus.
Dalībnieki, kuri bija piedalījušies mācībās un izpildījuši patstāvīgos darbus, mācību noslēgumā saņēma apliecību par profesionālās pilnveides kursu “Izglītības tehnoloģiju mentora loma mērķtiecīgai tehnoloģiju izmantošanai mācībās” apguvi. Kursus pabeidza vairāk nekā 900 pedagogi no pirmsskolām, vispārizglītojošām skolām, kā arī profesionālajām izglītības iestādēm no visas Latvijas.
Biežākie jautājumi Citi jautājumi
Kā varēja pieteikties kursiem?
Izglītības iestādes vadītājs kursiem izvirzīja izglītības iestādes pārstāvjus – pedagogus, kuri kļūs par izglītības tehnoloģiju mentoriem savā iestādē.
Kā un kad notika izglītības tehnoloģiju mentoru kursi?
Kursos dalībniekus varēja pieteikt četrās pieteikšanās kārtās. Mācības notika no 2021. gada jūnija līdz 2023. gada maijam. Pamata mācību forma bija regulāri patstāvīgi mācību uzdevumi mācīšanās platformā skolo.lv, tiešsaistes nodarbības, saziņa ar kolēģiem diskusiju forumos un atgriezeniskā saite par paveikto kombinācijā ar iespēju tikties klātienes mācībās labās pieredzes apmaiņai, intensīvai praktiskai darbībai. Dalībniekiem bija apgūtais jāizmēģina praksē un jāiedzīvina savā izglītības iestādē. Mācības no dalībnieka prasīja vidēji četras stundas mēnesī.
Katram dalībniekam divu stundu tiešsaistes nodarbības notika reizi mēnesī, savukārt vienu reizi klātienes mācības.
Ko pedagogi apguva izglītības tehnoloģiju mentoru kursos?
Kursos apguva pieejas, kā mācību procesa plānošanā un īstenošanā izmantot digitālās tehnoloģijas un kā veicināt un atbalstīt to izmantošanu savas pašvaldības un/vai skolas pedagogu vidū.
1. Digitalizācijas procesa plānošana, ieviešana un infrastruktūras nodrošināšana
- Novērtēsiet savā iestādē pieejamās digitālās sistēmas un iestādes attīstības iespējas.
- Lietosiet skolo.lv mācīšanās platformu un varēsiet atbalstīt pedagogus to lietošanā.
- Veidosiet diskusiju par izglītības iestādes vienotu pieeju bērnu/ jauniešu digitālo prasmju attīstībai, izstrādāsiet prasmju attīstības ceļa karti.
- Pratīsiet plānot mācību procesu un darbu, izmantojot digitālos rīkus un tehnoloģijas.
- Pratīsiet izveidot bērna/ jaunieša prasmju/ mācību snieguma sekotāju digitālā formā.
- Pratīsiet novērtēt bērna/ jaunieša digitālās prasmes un to prasmju līmeni, kas nepieciešams atbilstošajā vecumposmā.
- Pratīsiet plānot un veidot tādu mācību procesu, kurā bērniem/ jauniešiem ir iespēja pašvadīti mācīties, plānot, uzraudzīt un pārdomāt savu mācīšanos, izmantojot digitālos rīkus.
2. Atbalsts pedagogiem digitālo rīku izmantošanā
- Pratīsiet strādāt ar pieaugušo auditoriju kā mentors un atbalstīt viņu mācīšanās vajadzības.
- Pārzināsiet dažādu mācību jomu vajadzības un iespējamos digitālos resursus.
- Pratīsiet identificēt, vērtēt un atlasīt digitālos mācību resursus mācīšanai.
- Pratīsiet izmantot rīkus efektīvai atgriezeniskās saites sniegšanai bērnu/ jauniešu darbam.
- Pratīsiet sava priekšmeta mācību kontekstā un atbalstīt citus plānot bērna/ jaunieša digitālo prasmju attīstību.
- Pratīsiet veikt un vadīt datu analīzi vērtēšanas procesā.
- Pratīsiet izmantot tehnoloģijas, lai veicinātu bērna/ jaunieša sadarbību un tādu uzdevumu/ mācību procesu, kurā bērniem /jauniešiem jāsadarbojas.
- Pratīsiet izmantot digitālos rīkus un tehnoloģijas, lai pielāgotu uzdevumus/ mācību procesu bērna/ jaunieša individuālajām vajadzībām, mācīšanās traucējumiem un nodrošinātu īpašu atbalstu un iekļautu mācību procesā.
- Pratīsiet strukturēt un plānot stundu vērošanu, kā arī sniegt individuālu atbalstu pedagogiem.
Kursa laikā dalībniekiem bija jāveic patstāvīgie uzdevumi un jālieto apgūtais, strādājot ar bērniem/jauniešiem un kolēģiem. Īstenojot gūtās zināšanas, apkopoja un dalījās pieredzē. Dalība kursos deva iespēju strādāt kopā ar citiem izglītības tehnoloģiju mentoriem un kļūt daļai no izglītības tehnoloģiju mentoru kopienas.
Vai tika izsniegtas apliecības par profesionālās pilnveides kursu?
Dalība kursos aizņēma 72 stundas tiešsaistes un klātienes mācībās, piedāvāto resursu izpētē, kā arī vēl aptuveni 30 % no šī stundu skaita bija nepieciešams ar mācībām saistīto patstāvīgo uzdevumu izpildei. Dalībnieki, kuri bija piedalījušies mācībās un izpildījuši patstāvīgos darbus, mācību noslēgumā saņēma apliecību par profesionālās pilnveides kursā “Izglītības tehnoloģiju mentora loma mērķtiecīgai tehnoloģiju izmantošanai mācībās” apgūto stundu apjomu.
Kādi ir izglītības iestādes ieguvumi no pedagoga dalības kursos?
Dalība kursos palīdzēs dalībniekam sistemātiski domāt par tehnoloģiju lietojuma sniegtajām iespējām, izmēģināt dažādus resursus un iedzīvināt jūsu izglītības iestādei un iespējām piemērotākos risinājumus. Izglītības tehnoloģiju mentors kļūs par atbalstu izglītības iestādes digitalizācijā un pedagogu profesionālajā pilnveidē. Piedaloties kursos, dalībnieki veidos izglītības tehnoloģiju mentoru kopienu, kas varēs būt par savstarpēja atbalsta un ideju avotu arī turpmāk.
Visām Latvijas izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējo izglītību un kas to vēlēsies, pieejama Skola2030 veidotā bezmaksas mācīšanās platforma skolo.lv, kas veidota uz Moodle bāzes. Tāpat iespēja iegūt bezmaksas A1 licenci MS Teams lietošanai, ko izmantot kā iespējamo saziņas risinājumu saistībā ar mācīšanās platformu skolo.lv. Izglītības tehnoloģiju mentoru kursos dalībnieki iepazina šīs platformas sniegtās iespējas un piedāvātos resursus un varēs ar tiem iepazīstināt un atbalstīt savus izglītības iestādes kolēģus, ja izglītības iestāde izlems izmantot šo platformu.
Kādi ir izglītības iestāžu pieredzes stāsti par izglītības tehnoloģiju lietošanu un mentora lomu?
Piedāvājam iepazīties ar dažu izglītības iestāžu pieredzes stāstiem.
- Kā ieviest izglītības tehnoloģijas izglītības iestādē un iesaistīt pedagogus iestādes digitalizācijā? Anna Beļska, J. Pilsudska Daugavpils valsts poļu ģimnāzijas angļu valodas skolotāja, izglītības tehnoloģiju mentore.
- Digitālā pieredze pirmsskolā. Katrīna Zotova, pirmsskolas izglītības iestādes “Magonīte” skolotāja, izglītības tehnoloģiju mentore.
- E-mācību vides izmantošana mācību satura īstenošanā, izglītības tehnoloģiju mentora loma. Draudzīgā aicinājuma Liepājas pilsētas 5. vidusskola. Kristīne Novade, direktores vietniece izglītības jautājumos, latviešu valodas un literatūras skolotāja. Artūrs Ausējs, IT tehnoloģiju speciālists, informātikas un datorikas skolotājs.
- Izglītības tehnoloģiju mentoru kopiena Jelgavā. Agita Rasiņa, Jelgavas pirmsskolas izglītības iestādes “Gaismiņa” vadītājas vietniece izglītības jomā, izglītības tehnoloģiju mentore.
- Dažādu IT rīku izmantošana mācību procesā un mentora loma. Līga Šeidlere-Šuste, Liepājas Raiņa 6. vidusskola, izglītības tehnoloģiju mentore.
- Izglītības tehnoloģiju mentora darbība pirmsskolā. Diāna Dubrovska, Dobeles pirmsskolas izglītības iestāde “Spodrītis”, izglītības tehnoloģiju mentore.
Ko ņemt vērā, izvēloties izglītības tehnoloģiju mentoru?
Izvēloties, kurš būtu piemērotākais mentors, aicinājām ņemt vērā – kursu dalībniekiem bija ne tikai teorētiski jāapgūst un praksē jālieto tehnoloģiju rīki un iespējas, bet arī tehnoloģiju lietošanā jāiedrošina, jāapmāca un jāatbalsta kolēģi savā izglītības iestādē. Tāpēc svarīgi izvēlēties pedagogu, kurš ir
- ar interesi par tehnoloģijām un gatavību apgūt jaunas tehnoloģiju iespējas;
- ar praktiskām priekšzināšanām tehnoloģiju izmantošanā, bet nav nepieciešama IT izglītība vai prasme risināt ar aparatūru vai tīklu administrēšanu saistītus jautājumus;
- ar vēlmi dalīties pieredzē, organizēt savstarpēju mācīšanos un citādi veicināt labās prakses iedzīvināšanu;
- ar prasmi ieklausīties, iedrošināt, atbalstīt, virzīt kolēģus;
- ar laiku pedagoga darba slodzē, kas ļauj īstenot iepriekš minētās darbības.
Vai kursos bija iespējams pieteikt vairākus pārstāvjus no vienas izglītības iestādes?
Jā, no katras izglītības iestādes varēja pieteikt no viena līdz trīs pārstāvjiem. Būtiski ņemt vērā, ka, piesakot pedagogus kursiem, vadības komanda apņemas virzīt viņus par savas izglītības iestādes izglītības tehnoloģiju mentoriem, kā arī atbalstīt viņus kursu apguves procesā un izglītības tehnoloģiju mentoru uzdevumu īstenošanā.
Kāpēc kursiem bija jāpiesaka arī novada/valstpilsētas pārstāvi?
Dalība kursos palīdzēja dalībniekam sistemātiski domāt par tehnoloģiju lietojuma sniegtajām iespējām, izmēģināt dažādus resursus un iedzīvināt pašvaldības izglītības iestādēm un iespējām piemērotākos risinājumus. Izglītības tehnoloģiju mentors kļūs par atbalstu pašvaldības izglītības iestāžu digitalizācijā un pedagogu profesionālajā pilnveidē, kā arī par pašvaldības pirmsskolu vai skolu pedagogu, kuri šo lomu veic izglītības iestādes līmenī. Piedaloties kursos, dalībnieki varēja veidot izglītības tehnoloģiju mentoru kopienu visas Latvijas mērogā, kas būtu par savstarpēja atbalsta un ideju avotu arī turpmāk.
Kādēļ kursos bija jāpiedalās arī pirmsskolu izglītības iestāžu pārstāvjiem?
Visām Latvijas izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējo izglītību (to skaitā pirmsskolām) pieejama Skola2030 veidotā bezmaksas mācīšanās platforma skolo.lv, kuras pamatā ir Moodle bāze. Tāpat arī iespēja iegūt bezmaksas A1 licenci MS Teams, ko izmantot kā iespējamo saziņas risinājumu saistībā ar mācīšanās platformu skolo.lv. Izglītības tehnoloģiju mentoru kursos dalībnieki iepazina šīs platformas sniegtās iespējas un piedāvātos resursus un varēja ar tiem iepazīstināt un atbalstīt savus izglītības iestādes kolēģus, ja izglītības iestāde izlems izmantot šo platformu. Jau tagad pirmsskolas skolotāji izmanto savā praksē E-klasi, Eliis, interaktīvās tāfeles, planšetes u. c. rīkus, lai mācību procesu padarītu daudzveidīgāku. Sadarbībā ar vecākiem, būtu jāmeklē jauni komunikācijas veidi, izmantojot digitālos rīkus un tehnoloģijas.
Kādas digitālās platformas tika izmantotas mācību laikā?
Profesionālās pilnveides kursi notika Skola2030 veidotajā mācīšanās platformā skolo.lv. Tās pamatā ir Moodle bāzes. Par saziņas platformu tika izmantots vidē integrētais MS Teams risinājums. Visiem dalībniekiem tika nodrošināta bezmakas piekļuve šai videi.