Projekta darbs
Patstāvīgi izstrādājot projekta darbu kā apjomīgu mācību uzdevumu vidējās izglītības pakāpes noslēgumā, skolēns nostiprina un demonstrē lietpratību kompleksās situācijās, tai skaitā caurviju prasmes, kā arī zināšanas, prasmes, izpratni, ieradumus un to kombinācijas augstākajā mācību satura apguves līmenī saistībā ar vienu vai vairākiem skolēna izvēlētajiem padziļinātajiem kursiem.
Novērtējot jebkuru projekta darba veidu, galvenā uzmanība pievēršama caurviju prasmju demonstrēšanai daudzveidīgos, mācību jomai raksturīgos un starpdisciplināros kontekstos. Katrai caurviju grupai raksturīgas prasmes un standartā noteiktas darbības, beidzot 12. klasi. Tādējādi caurviju prasmes veido projekta darba novērtēšanas saturisko pamatu, kas nosaka gan projekta darba novērtēšanas formas, gan kritērijus.
Vadlīnijas kursa "Projekta darbs" novērtēšanai
⇒ Saite uz vadlīnijām.
Dokumentā (darba variants, 2022. gada februāris) ir aprakstītas vadlīnijas projekta darba vidējās izglītības pakāpē novērtēšanai, izpildot vispārējās vidējās izglītības programmā īstenotā starpdisciplinārā kursa “Projekta darbs” apguves prasības.
Brīva teksta atgriezenisko saiti par projekta darba vērtēšanas saturu, projekta darba veidiem, īstenošanas prasībām un vērtēšanas kritērijiem lūdzam Jūs sniegt ŠEIT.
Vebināru sērija par kursu "Projekta darbs"
Biežākie jautājumi Citi jautājumi
Kādi ir vidusskolas starpdisciplinārā kursa “Projekta darbs” mērķi?
Saskaņā ar jauno vispārējās vidējās izglītības standartu ikviens vidusskolēns starpdisciplinārā kursa “Projekta darbs” ietvaros veic un aizstāv pētniecības, jaunrades vai sabiedrisko darbu saistībā ar vienu vai vairākiem padziļinātajiem kursiem. Šī kursa un projekta darba izstrādes mērķis ir apgūt projekta īstenošanas prasmes, tostarp turpināt apgūt un pilnveidot caurviju prasmes, kā arī demonstrēt zināšanas, izpratni un prasmes augstākajā mācību satura apguves līmenī. Projektu darbs kā metodiskais paņēmiens ir būtisks arī standartā minēto komplekso sasniedzamo rezultātu apguvē. Kursa mērķi skolēnam minēti vispārējās vidējas izglītības standarta 9. pielikumā (https://likumi.lv/ta/id/309597-noteikumi-par-valsts-visparejas- videjas-izglitibas-standartu-un-visparejas-videjas- izglitibas-programmu-paraugiem).
Kā organizēt starpdisciplinārā kursa “Projekta darbs” īstenošanu skolā?
Skolēnam projekta darba īstenošanu ieteicams veikt regulārā sadarbībā ar:
- projekta darba koordinatoru – Projekta darbs kursa skolotāju, kurš sniedz atbalstu noteiktai skolēnu grupai par projekta īstenošanas prasībām, izstrādes soļiem, atbalsta atsevišķu prasmju, termiņu jautājumus un turpina attīstīt viņu prasmes projekta darba īstenošanas praktiskajos aspektos;
- projekta darba vadītāju – ar projekta darbu saistītā padziļinātā kursa skolotāju, kurš sniedz atbalstu par projekta saturu padziļinātā kursa ietvaros, individuāli vai radniecīgu projektu grupās.
Projekta darba koordinatora – kursa “Projekta darbs” skolotāja – samaksa veidojas pēc tiem pašiem principiem kā par jebkuru citu mācību priekšmetu vai kursu. Padziļināto kursu skolotāji, kuri iesaistīsies arī kā skolēnu projektu darbu satura vadītāji, daļu laika projekta darba satura vadīšanai var veltīt tā padziļinātā kursa ietvaros, saistībā ar kuru konkrētais projekta darbs tiks izstrādāts. Papildu laiku, ko šie skolotāji veltīs skolēnu konsultēšanai par projektu darbu, var apmaksāt no finansējuma avota “Individuālais darbs ar izglītojamo”. Paredzam, ka no visa nepieciešamā atbalsta skolēnam ~50 % vai vairāk varētu sniegt projekta darba koordinators un ~50 % projekta darba vadītājs – projektam saistītā padziļinātā kursa skolotājs.
Ja Projekta darbs kursam ir pieteicies liels skolēnu skaits, tad līdzīgi kā citu kursu gadījumā konkrētā kursa apguvi skola var plānot un organizēt, skolēnus dalot mazākās grupās, piemēram, pēc projektu darba veida.
Kuri skolotāji var mācīt kursu “Projekta darbs”?
Projekta darba kursu var mācīt jebkura priekšmeta skolotājs, kurš ir tiesīgs mācīt vidējās izglītības pakāpē. Vēlams, lai skolotājiem būtu iepriekšēja pieredze skolēnu mācību projektu izstrādes atbalstīšanā. Lai atbalstītu skolotājus projekta darba vadīšanā, ar to saistītie jautājumi tiks iekļauti arī Skola2030 pedagogu profesionālās pilnveides kursos padziļināto kursu skolotājiem.
Kāda veida pieredze un atbalsts ir nepieciešama skolēniem?
Svarīgi, ka skolēnam ir pieejama daudzveidīga un atkārtota pieredze īstenot projektu ar mērķi apgūt kompleksus sasniedzamos rezultātus. Tādēļ, plānojot daudzveidīgu atbalstu un tā pakāpenisku samazinājumu, skolotāji aicināti savstarpēji vienoties, kā šīs prasmes ilgtermiņā tiks attīstītas skolas līmeni, un plānot sadarbību arī dažādu mācību priekšmetu ietvaros.
Būtiski arī izvērtēt, kāda veida skolotāju atbalsts ir nepieciešams katrā konkrētajā projektā - jēgpilnāks atbalsts būs iespējams, ja skolotājam pašam ir šāda veida iepriekšēja pieredze.
Kā zinātniskās pētniecības darbs (ZDP) saistās ar projektu darbu?
Visi skolēni vispārējās vidējās izglītības iegūšanai izstrādā un aizstāv projekta darbu saistībā ar kādu no padziļinātajiem kursiem. Skolēns var izvēlēties izstrādāt pētniecības, jaunrades vai sabiedrisko darbu. Pētniecības darba kā skolas projekta darba veida, tāpat kā zinātniskās pētniecības kā konkursa darba, kas var tik īstenots kā papildu skolēna iedziļināšanās iespēja neformālajā, interešu vai talantīgo bērnu attīstības programmas ietvaros, mērķis ir veidot skolēnu izpratni un attīstīt prasmes saistībā ar zinātniskās pētniecības darba būtību un metodēm, radīt iespēju veidot padziļinātu izpratni par izvēlēto mācību jomu un nostiprināt patstāvīgā darba un citas caurviju prasmes. Projekta darba (pētniecības darba) vērtēšanas kritēriji un satura ietvars tiek veidoti tā, lai tie sasauktos un nebūtu pretrunā ar ZPD kā padziļinātas izpētes darba vērtēšanas un satura principiem.
Vai un kad tiks izstrādātas vienotas vadlīnijas projekta darba, tostarp pētniecības, jaunrades un sabiedriskā darba novērtēšanai?
Darba variants projekta darba novērtēšanas vadlīnijām, kas ietvers visu projekta darba veidu vērtēšanas kritērijus, skolām būs pieejams no 2021./2022. m. g. II semestra, gala versija pēc aprobācijas – no 2022./23. m. g. sākuma; metodiskie ieteikumi projekta darba īstenošanai – no 2022. gada augusta. Vienlaikus turpināsim skaidrot šos jautājumus Skola2030 ziņu izdevumos “Domāt. Darīt. Zināt.” un sociālajos tīklos.
Kādi ir paredzamie iespējamie samaksas modeļi?
- No finansējuma, kas paredzēts Projekta darbs kursa īstenošanai, nepieciešamības gadījumā šīs tarificētās stundas dalot vairākās daļās/likmēs;
- No finansējuma, kas paredzēts līdzīgi kā citu kursu gadījumā, kur konkrētā kursa apguvi skola var plānot un organizēt, skolēnus dalot mazākās grupās, piemēram, pēc projektu darba veida;
- No finansējuma avota “Individuālais darbs ar izglītojamo.
Kādi ir ierosinājumi attiecībā uz iespējamajiem Projektu darbs kursa tematiem?
Aicinām, ka projekta darbu tematus, primāri, formulē attiecīgo padziļināto kursu skolotāji ar mērķi, lai projekta darbs atbalstītu sasniedzamo rezultāti apguvi padziļinātajā kursā.
Svarīgi, ka skolēns projekta darba tematu izvēlas arī virzienā, kur viņam ir priekšzināšanas, tādējādi padziļinot izpratni ar projekta darbam saistītā padziļinātā kursa saturā.
Kāda ir Projekta darbs kursa loma jaunajā mācību saturā?
Projekta darbs kurss jaunajā mācību saturā ieviests ar mērķi skolēnam sniegt iespēju nostiprināt, pilnveidot un demonstrēt caurviju prasmes, zināšanas, izpratni un prasmes augstākajā mācību satura apguves līmenī. Piedāvājot skolēnam īstenot dažādos projekta darbu veidus, mērķis ir arī iesaistīt mācību procesā vairāk skolēnus, kas to dara ar lielāku interesi un motivāciju. Tas ir arī veids, kā skolēns var sevi apzināties un izpaust, un ieguldīties sabiedrības veidošanā un attīstībā, un šis izpausmes veids var būt dažāds. Visos projekta darbu veidos ir iekļauta pētniecisko prasmju lietošana, t. sk., jaunrades darbos un sabiedriskajā darbā, kur skolēnam ir jādemonstrē prasmes pamatot, kādēļ viņš izvēlējies šādu projekta darba veidu, kas ir tā problēma/iespēja, kurai nolēmis rast risinājumam, kā arī kā arī demonstrēt saturisku izpratni izvēlētajā jautājumā. Tādēļ ir ļoti nozīmīgi, ka šīs projekta darba īstenošanai nepieciešamās prasmes skolēnam ir iespēja attīstīt mērķtiecīgi, atkārtoti un dažādos mācību priekšmetos, sākot jau ar 10. klasi, skolotājiem savstarpēji sadarbojoties.
Iesakām projekta darba īstenošanai paredzēto laiku iekļaut kopējā klātienes mācību laikā, un no skolas puses mācību vidi organizēt tā, lai šajā laikā attiecībā uz projekta darba īstenošanu skolēnam ir zināms un paredzams:
- kad un kur praktiski strādāt;
- kur, kad un kādi atbalsta resursi viņam šajā laikā ir pieejami, domājot par sadarbību ar projekta darba koordinatoru, projekta darba vadītāju, mācību līdzekļi u. c.
Iekļaut jau esošas skolēnu aktivitātes organizācijās mācību procesā.
Skolēns var iesaistīties jau esošās norisēs un procesos, taču viņam ir jāvar pamatot šo lēmumu, pamatojot tos ar pierādījumiem - vai ir bijusi iespēja šīs prasmes attīstīt un tad spēja to pamatot ar pierādījumiem.
Skolēnam iedot iesēju saprast, kur to, ko es mācos skolā, varu pielietot savā dzīvē. Ienest skolu Dzīvē un Dzīvi skolā. Izveidot sasaisti.
Ar kādu mērķi projekta izstrādi kā mācību metodi lieto mācību procesā?
Projekts kā mācību metode ir skolotāju veicināta un atbalstīta mācību pieeja, kurā caur problēmrisināšanu skolēns attīsta (paplašina un padziļina) un pielieto jau esošās un/vai jaunas zināšanas un prasmes, apgūstot kompleksos sasniedzamos rezultātus.
Projekta darbs lietojams kā mācību metode nevis skolēnam sasniedzamais rezultāts. Produkts ir rezultāts, taču tam pamatā ir gan nozīmīga mācīšanās pieredze, gan arī sasniedzamie rezultāti, tādēļ projekts kā mācību metode ir būtisks komplekso sasniedzamo rezultātu apguvē, kas ir:
- skolēna orientēts (skolotājs iesaka, atbalsta; skolēns – plāno, īsteno);
- vērsts uz pieredzi un risinājumu;
- attīstāms mērķtiecīgi, vairākkārtīgi un dažādos mācību priekšmetos, sākot jau ar 10. klasi, skolotājiem savstarpēji sadarbojoties.
Kā projekta darba izstrāde saistās ar standartu?
Projekta darbs komplekso sasniedzamo rezultātu apguvē ir mācību metode, kas veido nozīmīgu īpatsvaru no mācību satura. Papildus, vispārējās vidējās izglītības standartā noteikts, ka ikviens skolēns vispārējās vidējās izglītības iegūšanai izstrādā un aizstāv patstāvīgu projekta darbu saistībā ar kādu no padziļinātājiem kursiem.
Apzinoties šos nosacījumus, uzsākot šo darbu īstenot, svarīgi ir salāgot prasības par projekta darba mērogu, apzinoties, ka īstenojot projekta darbu, skolēns primāri gūst pieredzi, kuras ietvaros padziļināti apgūst tos sasniedzamos rezultātus, kas ietverti saistītajā padziļinātajā kursā, un kur "produkts" nav galvenais mērķis.
Vai skolēna līdzšinēji izstrādāto projektu (ZPD, SMU u. c.) var pielīdzināt Projekta darbs kursa ietvaros īstenota projekta pieredzei?
Jautājumus par konkrēta kursa sasniedzamo rezultātu apguvi lemj skola. Tātad arī šajā gadījumā lēmums par pieredzes pielīdzināšanu tiek pieņemts skolas ietvaros, izvērtējot, vai līdzšinējā, jau īstenotā pieredze ir atbilstoša vidējās izglītības pakāpes noslēgumam plānotajiem sasniedzamajiem rezultātiem.
Pieņemot lēmumu, aicinām Jūs izvērtēt:
- vai skolēns ir demonstrējis tās prasmes, kas ir aprakstītas Projekta darbs kursa mērķos (saite uz standartu)?
- kurā padziļinātajā kursā un kuri sasniedzamie rezultāti tika apgūti padziļināti?
- vai skolēns ir īstenojis pētniecisko darbību/izstrādājis jaunrades darbu/īstenojis sabiedrisko darbu, to apliecinot ar atbilstoši projekta mērķim izstrādātu un iesniegtu projekta galarezultātu (apraksts/publiska demonstrācija un apraksts/apraksts), kas demonstrē skolēna prasmes plānot, pārvaldīt, īstenot un uzraudzīt sava projekta darba īstenošanu;
- vai skolēns demonstrējis prasmes aprakstīt, pamatot un izvērtēt pieredzē iegūtās projekta darba īstenošanas prasmes, piemēram, iesniedzot portfolio, kurā:
- formulētas projekta darba īstenošanas gaitā iegūtās un /vai attīstītās projekta īstenošanas prasmes;
- pievienoti pierādījumi, kas vislabāk demonstrē/raksturo/apliecina šo prasmju apguvi;
- pamatojoši aprakstīta/reflektēts par šo prasmju apguvi un izvēlēto pierādījumu);
- prezentējis (aizstāvējis) projekta darba īstenošanas procesu un galarezultātu, kas atspoguļo skolēna komunicēšanas un digitālās prasmes;
- ja vērtējums atspoguļo prasmju apguves līmeni, vai skolēna sniegums, īstenojot projekta darbu jau 10. vai 11. klasē, bijis pietiekami atbilstošs, lai demonstrētu patstāvīgu visu iepriekš minēto projekta darba īstenošanas prasmju apguvi, un saņemtu par to vērtējumu vidusskolas noslēgumā.
Vai projekta darbu var izstrādāt tikai individuāli?
Standartā nav noteikts skolēnu skaita ierobežojums, kas var strādāt pie viena projekta darba īstenošanas. Tomēr iesakām, ka viena projekta darba īstenošanā iesaistās 1 - 3 skolēni. Aicinām arī visām iesaistītajām pusēm pārliecināties, ka katram skolēnam ir bijusi iespēja gan apgūt, gan demonstrēt visas Projekta darbs kursam atbilstošās prasmes.
Vērtējumu Projekta darbs kursā katrs skolēns saņems individuāli. Šādas situācijas risinājumu paredzēts iekļaut arī metodiskajos ieteikumos par projekta darbu vērtēšanu.
Kā plānota projekta darba vērtēšana?
Skolēnam noteiktās prasības projekta darba īstenošanai (projekta galarezultāts, portfolio, prezentācija) vērtēs skolas līmenī. Projekta darbu vērtē projekta darba kursa skolotājs un padziļināto kursu skolotāji/s, saistībā ar kuru skolēns savu darbu izstrādājis. Nav noteikts, ka speciāli būtu jāveido atsevišķa vērtēšanas komisija, tomēr var veidot arī plašāku cilvēku loku skolas ietvaros, kuriem skolēni rezultātā prezentēs savus projektus.
Kur skolēns saņem vērtējumu par īstenoto projekta darbu?
Vērtējums par īstenoto projekta darbu parādās kā Projekta darbs kursa vērtējums (tāpat kā vērtējums jebkurā citā kursā).
Ja šis kurss tiek dalīts uz pusēm vai jebkādās citās proporcijās, tad līdzīgi kā citos mācību priekšmetos mācību gada beigās jāizliek starpvērtējums un pēc tam gala vērtējumu kursa noslēgumā. Tas, no kā var veidoties starpvērtējums, ir atkarīgs no tā, kā skola plāno šī kursa īstenošanu, vērtējumu izliekot par to kursa daļu, kur skolens ir demonstrējis šajā kursā būtiskas prasmes. Šo vērtēšanu var veidot proporcionālu, piemēram - 20% no gala vērtējuma veido vērtējums par skolēna sniegumu procesā, 80% - vērtējums par izpildītajām projekta darba īstenošanas prasībām (galarezultāts, portfolio, prezentācija).
Kurš vērtē projekta darbu?
Projekta darbus vērtē tikai skolas ietvaros - viens vai vairāki skolotāji, piemēram, Projekta darbs kursa skolotājs - projekta darba koordinators, un saistītā padziļinātā kursa skolotājs - projekta darba vadītājs. Skola var pati pieņemt lēmumu par to, kurus iesaistīt projekta darbu novērtēšanā.
Šobrīd ir plānots, ka projekta darbu vērtēšanā Valsts izglītības satura centrs (VISC) netiek iesaistīts un centralizēta vērtēšana nenotiek.
Kādus kritērijus var izmantot projekta darbu vērtēšanai?
Materiālā "Vadlīnijas projekta darba vidējās izglītības pakāpē" iekļautajam saturam, t. sk., vērtēšanas kritērijiem ir rekomendācijas statuss - izveidojot šādus vērt kritērijus, kas visiem ir līdzīgi, kopīgu skatīšanos uz skolēnu darbiem varam tikt pie vienotas un līdzīgas izpratnes par kvalitatīvu projekta darbu veidojošiem raksturlielumiem. Tomēr tas arī nozīmē, ka skola var precizēt, papildināt vai kā citādi modificēt izveidotos kritērijus vai pat veidot savus. Skolai izvēloties veidot savus vērtēšanas kritērijus, mūsu aicinājums ir izpētīt, iedziļināties un esošo informāciju par vērtēšanu izmantot kā pamatmateriālu.
Kā izvēlēties projekta darba tematu?
Skolēns projekta darbu īsteno saistībā ar kādu no padziļinātajiem kursiem, lai kursa ietvaros apgūto mācību saturu skolēns var izmantot kā saturisko pamatu savā projekta darbā. Piemēram, kādu no kursā apgūstamajiem tematiem (sasniedzamajiem rezultātiem) attīstot projekta darbā, tādējādi nostiprinot un demonstrējot lietpratību kompleksā situācijā, tai skaitā caurviju prasmēs, kā arī paplašinot un padziļinot zināšanas, prasmes, izpratni, ieradumus un to kombinācijas augstākajā mācību satura apguves līmenī skolēna izvēlētajā padziļinātajā kursā. Projekta darbam izvēlētie temati var būt arī starpdisciplināri, kā arī tie var būt saistīti ar specializētajiem kursiem.
Būtiskākais ieteikums, ka skolēns projekta darba īstenošanu uzsāk saturiski sagatavots. Tādējādi saņemot saturisku atbalstu, gan projektu uzsākot, gan arī turpmāk īstenojot. Šādā gadījumā arī skolotāja atbalsts ir mazāk nepieciešams, kā gadījumā, kur skolēns projekta darba īstenošanu uzsāk bez iepriekšējām priekšzināšanām.