Diagnosticējošie darbi
Skola2030 ietvaros tiek izstrādāti 20 diagnosticējošie darbi, lai atbalstītu skolotājus pilnveidotā mācību satura un pieejas ieviešanā. Atšķirībā no Valsts izglītības satura centra līdz šim veidotajiem un īstenotajiem valsts pārbaudes darbiem šos projektā veidotos un aprobētos diagnosticējošos darbus skolotājs varēs izmantot klasē ar saviem skolēniem tajā brīdī, kad tas viņam visvairāk nepieciešams, lai izvērtētu jaunajos izglītības standartos nozīmīgu prasmju, tostarp caurviju prasmju apguvi.
Šie darbi neaptver visu mācību saturu un visus mācību priekšmetus, taču to mērķis ir nodrošināt informāciju par būtisku, līdz šim mazāk ierastu mācību satura daļu, lai palīdzētu skolotājiem mērķtiecīgāk plānot mācību procesu konkrētajiem skolēniem. Vairāk: https://bit.ly/par_macibu_lidzekliem
Skola2030 mācību resursu krātuvē pieejami šādi diagnosticējošie darbi (apskatāmi ar skolotāja pieeju):
1. klase
- Rēķinpratība, tekstpratība un pašvadība. Diagnosticējošais darbs, uzsākot 1. klasi (vebinārs: https://youtu.be/Si_1j7CXzFE)
3. klase
- Inženiertehniskā darbība. Diagnosticējošais darbs dabaszinātnēs, uzsākot 3.klasi (vebinārs: https://youtu.be/k4ZjgPvJEGg)
- Shematiska zīmējuma veidošana uzdevumu risināšanā. Diagnosticējošais darbs matemātikā, uzsākot 3. klasi
4. klase
5. klase
7. klase
- Pētnieciskā darbība. Diagnosticējošais darbs dabaszinātnēs, uzsākot 7. klasi (vebinārs: https://youtu.be/m5nJEW5qni8)
- Spriešana. Diagnosticējošais darbs matemātikā, uzsākot 7. klasi (vebinārs: https://youtu.be/JMoC_uxt8O8)
- Shematiska zīmējuma veidošana problēmu risināšanā, uzsākot 7. klasi (vebinārs: https://youtu.be/eY9YC5HY914)
- Teksta formas un satura novērtēšana. Diagnosticējošais darbs tekstpratībā, uzsākot 7.klasi (vebinārs: https://youtu.be/zJjDAfbvF2k)
- Teksta interpretēšana. Diagnosticējošais darbs tekstpratībā, uzsākot 7.klasi (vebinārs: https://youtu.be/jhL6SYxlajY)
- Figūru veidošana, to īpašību raksturošana un laukuma noteikšana
- Pētnieciskais laboratorijas darbs. Diagnosticējošais darbs dabaszinātnēs, uzsākot 7. klasi
- Diagnosticējošais darbs inženierzinībās un sadarbības caurvijā, uzsākot 7. klasi
- Diagnosticējošais darbs inženierzinībās un sadarbības caurvijā, beidzot 7. klasi
8. klase
10. - 12. klase
- Diagnosticējošais darbs dabaszinātnēs, uzsākot 10. klasi (vebinārs: https://youtu.be/Si_1j7CXzFE)
- Modelēšana. Diagnosticējošais darbs dabaszinātņu mācību priekšmetu pamatkursos (vebinārs: https://youtu.be/njr3cz-cWiQ)
- Zinātniskā skaidrošana un interpretēšana. Diagnosticējošais darbs dabaszinātnēs, uzsākot 10. klasi
- Problēmrisināšana: risinājuma plānošana, īstenošana un izvērtēšana. Starpdisciplinārs diagnosticējošais darbs, uzsākot 10. klasi
- Problēmrisināšana: problēmas definēšana un risinājuma izstrāde. Starpdisciplinārs diagnosticējošais darbs, uzsākot 10. klasi
Biežākie jautājumi Citi jautājumi
Kad tiek plānoti diagnosticējošie darbi, un kad skolotājam ieplānot to izmantošanu?
Trīs gadu pārejas periodā vienlaikus būs spēkā pilnveidotā mācību satura pamatizglītības standarts un iepriekšējais standarts. Tas nozīmē, ka vēl divus gadus 3. un 6. klasēs būs nodrošināti un arī organizēti Valsts izglītības satura centra izstrādātie diagnosticējošie darbi, kuri būs obligāti un saistoši visiem skolēniem attiecīgajās klasēs norādītājos laikos - https://visc.gov.lv/vispizglitiba/eksameni/dokumenti/vpd_grafiks_2021.pdf.
Vienlaikus uzsākam pakāpeniski publicēt 20 diagnosticējošus darbus, kuri ir izstrādāti atbilstoši pilnveidotā mācību satura sasniedzamajiem rezultātiem un aprobēti sadarbībā ar pilotskolām. Katru diagnosticējošo darbu plānojam skaidrot īsā vebinārā, kura ieraksts būs pieejams kopā ar publicēto diagnosticējošo darbu Skola2030 mācību resursu krātuvē (https://mape.skola2030.lv/).
Izstrādātie diagnosticējošie darbi ir rīks skolotājam, lai sistēmiski plānotu nepieciešamo atbalstu, nevis novērtētu bērna snieguma ar atzīmi, tāpēc arī iegūtie formatīvie vērtējumi diagnosticējošos darbos (piemēram, punkti, procenti) neietekmē atzīmi mācību gada beigās. Ņemot vērā gan mērķi, gan skolotāja brīvību izstrādāt savu mācību priekšmeta programmu, skolotājs patstāvīgi izvēlas laiku, kurā izmantos diagnosticējošus darbus.