19.12.2018
Velga Kakse Mg.chem. Projekta vadītāja

Ar pozitīvām domām par nākamo gadu

Šis gads projektam ir bijis ļoti nozīmīgs. Projekta darbinieku atbildība būtiski pieauga, jo mēs ne tikai izstrādājām un aprobējām mācību saturu, un nodrošinājām pedagogu profesionālo pilnveidi aprobācijā iesaistīto skolu un pirmsskolu pedagogiem, bet arī esam sākuši mācību līdzekļu izstrādi visās mācību jomās un dažādas profesionālās pilnveides programmas arī citu skolu pedagogiem. To veicam kopā ar projekta sadarbības partneriem – Latvijas Universitāti, Daugavpils Universitāti, Liepājas Universitāti, Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmiju, Rēzeknes Tehnoloģiju augstskolu un Latviešu valodas aģentūru.

Mēs īstenojam projektu, kurā ir stingri noteikti rezultāti, to sasniegšanai atvēlētais finansējums un īstenošanas laika grafiks. Ieilgusī Izglītības likuma un Vispārējās izglītības likuma apstiprināšanas gaita Saeimā un tas, ka netika apstiprināti visi plānotie grozījumi, kavēja plānveidā strādāt. Jau izveidotie mācību līdzekļi īsā laikā bija jāpārstrādā un jāveido jauni, iepriekš neplānoti. Projektā šajā gadā tika veikti arī grozījumi, palielinot veicamo darbību apjomu un arī to īstenošanai paredzēto finansējumu.

Viens no mūsu lielākajiem izaicinājumiem šogad bija tas, ka pirmo reizi mācību saturs, kas iekļauts Valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās un Valsts pamatizglītības standartā, tika nodots sabiedriskajai apspriešanai. Pēc tās bija jāapkopo 887 priekšlikumi un atbilstoši jāpieņem lēmumi par mācību satura pilnveidi. Šie dokumenti, kuru izstrādē ieguldīts liels projekta darbinieku, t. sk. aptuveni 300 pedagogu un augstskolu docētāju, darbs, ir apstiprināti Ministru kabinetā (MK). Atbilstoši jaunajam saturam jau tapuši un ārējo ekspertu izvērtēti 13 mācību un metodiskie līdzekļi, no kuriem 3 paredzēti bērniem ar garīgās un smagiem garīgās attīstības traucējumiem. Lai pakāpeniski sagatavotos jaunā mācību satura ieviešanai, divu gadu laikā esam organizējuši 4 konferences un 54 seminārus, kopā pulcinot 10466 pedagogus. Apliecības par pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmu apguvi saņēmuši vairāk nekā 2000 pedagogu. Pēc iespējas esam bijuši atsaucīgi un piedalījušies dažādos TV un radio raidījumos, snieguši intervijas, tikušies ar dažādu institūciju un NVO pārstāvjiem, atbildējuši uz projektā iesūtītajiem jautājumiem, piedalījušies dažādos pasākumos, kuros tika apspriesti aktuāli izglītības jautājumi. Esam pieredzējuši necerēti lielu sabiedrības interesi par jauno saturu un pieejas maiņu, kas apliecina mūsu darba nozīmīgumu. Tādēļ esmu ļoti pateicīga visiem projektā iesaistītajiem par sapratni un izturību, veicot visus savus tiešos darbus un papildu pienākumus, kas netika plānoti iepriekš, bet ir ļoti nepieciešami, lai mēs jau no nākamā mācību gada sekmīgi un pakāpeniski sāktu ieviest jauno mācību saturu.

Projektā mēs runājam par jēgpilnu mācīšanos. Man patīk jēgpilni izaicinājumi. Tomēr, risinot izglītības jautājumus, diskusijas reizēm notiek no atsevišķu interešu grupu pašreizējās perspektīvas un pieredzes. Pieredze ir svarīga, bet, domājot par izglītību, mums par bērnu un jauniešu izglītību jāspēj domāt plašākā kontekstā un paredzēt uz priekšu – to, kas jaunietim, beidzot skolu, būs jāzina un jāprot vismaz desmit gadus tālā nākotnē. Tādēļ mūsu visu kopējais izaicinājums ir domāt par nākotnes skolēnu, nevis par atsevišķiem mācību priekšmetiem un to apguvei paredzēto stundu skaitu.

Katru nākamo gadu gaidu ar pozitīvām domām, visu slikto atstājot vecajam gadam. 2019. gadā mums priekšā vēl ir divi svarīgi notikumi. Pirmkārt, kopā ar Izglītības un zinātnes ministriju un Valsts izglītības satura centru (VISC) gatavojam Valsts vispārējās vidējās izglītības standartu iesniegšanai MK un gaidīsim to apstiprinājumu. Otrkārt, 2019. gada 1. septembrī skolas sāks ieviest Valsts pirmsskolas vadlīnijas. Lai to nodrošinātu, mēs gatavojam publiskošanai mācību programmas, mācību un metodiskos līdzekļus, kā arī esam uzsākuši un turpināsim nākamajā gadā to 1200 pirmsskolas pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi, kuri strādā ar 5-6 gadus veciem bērniem. Nākamā gada rudenī uzsāksim mācības 1200 tehnoloģiju mācību jomas pedagogiem.

Novēlu mums visiem izturību, pārvarot dažādos šķēršļus, kas parādās ceļā uz izvirzītajiem mērķiem.
Priecīgus Ziemassvētkus un laimīgu Jauno gadu!

Skola2030 komanda konferencē “Lietpratība pamatizglītībā” 27. septembrī

Par raksta autoru

Velga Kakse

Mg.chem. Projekta vadītāja

Maģistra grāds ķīmijā. Latvijas Valsts universitātē (LU) pētījusi radiācijas ietekmi uz dažādām vielām un materiāliem, bijusi arī docētāja. Vairāk nekā 20 gadu strādājusi par ķīmijas skolotāju, bijusi skolas direktora vietniece. Kopš 1995. gada strādā  Valsts izglītības satura centrā (līdz 2008. gadam – Izglītības satura un eksaminācijas centrs), atbildot par ķīmijas un vides izglītības mācību saturu, pēdējos gadus – par  visu dabaszinātņu mācību priekšmetu saturu. Vadījusi  mācību satura un skolotāju atbalsta materiālu izstrādi ķīmijā ESF projektā “Dabaszinātnes un matemātika” ietvaros. Velga Kakse ir līdzautore četrām ķīmijas mācību grāmatām un vairāk nekā 20 gadus arī UNESCO “Baltijas jūras projekta“ nacionālā koordinatore, trīs gadus arī šī projekta starptautiskā koordinatore. Bijusi ilgstoša Latvijas Ķīmijas skolotāju asociācijas pezidente. Profesionālās intereses: ķīmija un izglītība ilgtspējīgai attīstībai.