Vērtēšana
VISC rīko informatīvo kampaņu “Vērtēšana, kas izceļ vērtīgāko”, lai skaidrotu pārmaiņas vērtēšanas principos un to pamatojumu. Izmaiņas visās Latvijas skolās stāsies spēkā no 2024./2025. mācību gada. Informatīvā kampaņa finansēta no Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem.
Vērtēšana, kas izceļ vērtīgāko!
Vērtēšanai ir tikpat liela nozīme izglītības sistēmā, kā mācību saturam un mācību videi. Veiksmīga mācīšanās nav iespējama bez vērtēšanas. Lai bērns vai jaunietis veiksmīgi apgūtu mācību vielu, pilnveidotos un attīstītos, ir nepieciešama vērtēšanas pieeja, kas fokusējas uz to, kas jau šobrīd izdodas un kas vēl jāpilnveido.
Kampaņā ietvertie būtiskākie principi, kas jāzina ikvienam vecākam.
1. Vērtējums (piemēram, atzīme) un vērtēšana nav viens un tas pats.
Atzīme parāda, cik lielā mērā ir apgūts sasniedzamais rezultāts (noteikta mācību viela), ko skolēns zina, prot, izprot dotajā brīdī katra mācīšanās posma noslēgumā. Savukārt vērtēšana ir process, kurā, pateicoties atgriezeniskajai saitei no skolotāja, skolēns var pilnveidot apgūtas prasmes un uzlabot sniegumu, pirms atzīme ir izlikta.
2. Vērtēšanas galvenā sastāvdaļa ir efektīva atgriezeniskā saite, kas liek skolēnam domāt un apgūt nepieciešamas zināšanas, lai uzlabotu savu sniegumu.
Atgriezeniskās saites jeb formatīvās vērtēšanas būtība ir atbalstīt skolēnu mācību procesā un dot viņam iespēju uzlabot savu sniegumu, līdz sasniegts labākais iespējamais rezultāts. Mācību procesā skolotājs pārliecinās par to, ko skolēni ir iemācījušies, un, ja nepieciešams, atbilstoši pielāgo savas mācīšanas metodes.
Efektīva atgriezeniskā saite ir sniegta īstajā laikā, konkrēta, izmantojama un cieņpilna.
3. Atzīme katra temata noslēgumā parāda tikai to, cik labi ir apgūts mācību saturs.
Skolotāja izliktais vērtējums (piemēram, atzīme) parāda skolēna zināšanas, prasmes, izpratni pret sasniedzamo rezultātu konkrētajā brīdī. Skolotājs vērtē skolēna sniegumu pēc konkrētiem kritērijiem pret sasniedzamo rezultātu (to, kas skolēnam jāiemācās), nesalīdzinot skolēnus savā starpā.
Pirms temata noslēguma skolēnam ir iespēja vingrināties un regulāri saņemt atgriezenisko saiti par savu darbu mācību procesā. Noslēguma vērtēšanai jeb summatīvajai vērtēšanai skolotājs izmantoto tos pašus uzdevumus, uzdevumu nosacījumus un vērtēšanas kritērijus, ko visa mācību procesa laikā.
4. Tiek vērtēts tikai tas, ko bērni un skolēni apgūst mācību procesā.
Skolēnam ir jāsaņem atzīme tikai par viņa prasmēm – vērtējums tam, ko skolēns prot un spēj paveikt. Atzīme nav atkarīga no uzvedības, pārējo bērnu snieguma vai citiem subjektīviem faktoriem. Lai iegūtu pierādījumus par sasniedzamo rezultātu apguvi, skolotājs mācību procesa sākumā plāno, kad un kādā veidā īstenot vērtēšanu.
Biežākie jautājumi Citi jautājumi
Kāpēc nevar turpināt mācīt bērnus skolā kā līdz šim?
Jauniešiem būs jāspēj rīkoties arvien mainīgos apstākļos. Joprojām svarīgas būs vispusīgas un pamatīgas zināšanas. Taču ne mazāk svarīgs ir tas, ko tu spēj paveikt ar šīm zināšanām.
Skolēniem Latvijā kopumā labi padodas uzdevumi, kuros nepieciešams atcerēties, rīkoties pazīstamās situācijās. Diemžēl viņiem trūkst iemaņu, ko darīt tad, kad situācija ir agrāk nepieredzēta.
Tādēļ skolās mainām veidu, kā zināšanas iemācām, dodot vairāk iespēju pētīt, izzināt, darīt, eksperimentēt pašiem.
Kā mainīsies skolēna ikdiena klasē?
Būtiskākās pārmaiņas ir veidā, kā notiek mācīšanās, – nevis sniedzot skolēniem gatavas atbildes, bet vairāk viņiem ļaujot pie atbildēm nonākt pašiem. Skolotājs piedāvās uzdevumus, kas rosina skaidrot, pretstatīt, vispārināt un sarunāties. Citiem vārdiem sakot – mācīties iedziļinoties.
Skolotājs savukārt virzīs un atbalstīs skolēnus, palīdzot izšķirt, kura informācija ir svarīgāka, kā arī mācīs daudzveidīgus uzdevumu risināšanas paņēmienus.
Tādā veidā skolēni ar skolotāja gudru palīdzību pakāpeniski būvēs savu zināšanu pamatus – līdzīgi kā no spēļu konstruktora top mašīna vai māja. Tas ir vērtīgāk par iekaltām zināšanām, kā arī efektīvāk, ar lielāku motivāciju un paliekošāku rezultātu.
Vai taisnība, ka skolā vairs neliks atzīmes?
Nē, tā nav taisnība.
Atzīmes netiks atceltas. Tās arī turpmāk rādīs, ko skolēns iemācījies temata, semestra, mācību gada noslēgumā.
Taču ikdienā ir svarīgi, lai vērtēšana palīdzētu skolēnam saprast, ko viņš jau zina un prot un ko vēl ne. Svarīgi, ka mācību procesā pirms noslēguma darba viņam ir iespēja pārliecināties par to, ko viņš zina, no klasesbiedra vai skolotāja, un viņam ir pieejams laiks un informācija, ko konkrēti viņš var darīt, lai uzlabotu savu rezultātu.
Vairāk par vērtēšanu lasi Skola2030 ziņu izdevumā - http://bit.ly/zinu_izdevums_vertesana, kā arī sadaļā "Vērtēšana".
Vai vecāki arī turpmāk pildīs mājas darbus bērnu vietā?
Vai un kādai jābūt vecāku iesaistei, lai atbalstītu skolēnus?
Ir trīs veidi, kā vecāki var palīdzēt jebkurā vecumā:
Pirmkārt.
Veidojiet pozitīvu attieksmi pret mācīšanos, padarot to par ikdienas daļu. Lemiet kopā, ko gatavot vakariņās, kurp doties brīvdienās, sarunājieties par animācijas filmu varoņiem, attiecībām, par bērna neveiksmēm un zaudējumiem. Ļaujiet bērniem darīt un kļūdīties – pašam aizpogāt mēteli, uzvilkt zeķes, arī tad, ja tās būs atšķirīgas.
Otrkārt.
Palīdziet bērniem kļūt patstāvīgākiem un neatkarīgākiem, mācot, kā pašam plānot skolas un brīvo laiku, kā atrast laiku hobijiem un draugiem, kā arī, kā pārvarēt grūtības un neizdošanos.
Treškārt.
Veidojiet konstruktīvas attiecības ar skolu un skolotājiem, jo tieši kopā rodams labākais veids bērna atbalstam. Svarīgi neveidot nepatiku pret skolā notiekošo. Interesējieties vairāk nekā tikai par atzīmēm – biežāk jautājiet, ko bērns iemācījies.
Kāpēc atgriezenisko saiti ir svarīgi sniegt jau mācību procesa laikā, nevis tikai mācību posma beigās?
Atgriezeniskai saitei vienmēr ir jābūt ciešā saistībā ar mācību saturu – KO mēs vēlamies, lai skolēns sasniedz, – kā arī ar mācību procesu – KĀ skolēns mācās. Atgriezenisko saiti skolotājs sniedz kā komentāru, kas var būt gan par mācīšanās rezultātu, gan par procesu, lai sekmētu katra skolēna izaugsmi. Citējot Austrālijas un Jaunzēlandes izglītības pētnieku Džonu Hetiju (John Hattie): “Atgriezeniskā saite ir informācija, kuras mērķis ir mazināt plaisu starp to, kā ir tagad, un to, kā ir jābūt vai kā varētu būt.”
Katrai skolotāja darbībai un mijiedarbībai ar skolēnu ir ietekme uz skolēna attīstību un izaugsmi. Ir darbības, kam ir vidēja vai augsta ietekme uz skolēna attīstību un izaugsmi, ir darbības, kas var ietekmēt skolēna attīstību negatīvi (darbību rezultātā skolēna attīstība un izaugsme mazinās), ir darbības, kas skolēna attīstību neietekmē (skolēna attīstība un izaugsme nenotiek). Džona Hetija pētījumos ir pierādīts, ka atgriezeniskā saite ļoti būtiski ietekmē skolēna izaugsmi un attīstību.
Atgriezenisko saiti skolotāji skolēniem sniedz regulāri. Tāpēc katram skolotājam ir svarīgi sev atbildēt: kāds ir šīs atgriezeniskās saites mērķis? Vai veids, forma, saturs un laiks, kurā tas tiek izteikts, ir orientēts uz to, lai skolēns spētu parādīt labāku rezultātu, un uz izaugsmi? Vai skolēns šo atgriezenisko saiti sapratīs, un kā viņš to sapratīs? Vai viņš šo saņemto informāciju varēs izmantot, lai uzlabotu savu sniegumu?
Mācoties skolēnam ir jābūt skaidram, kāds ir sasniedzamais rezultāts. Ir jābūt zināmam, cik tālu es kā skolēns atrodos no sasniedzamā rezultāta, ko es jau protu, kas man vēl jāapgūst, jāpapildina, jāpilnveido, lai es pietuvotos vai pilnībā sasniegtu noteikto sasniedzamo rezultātu, par to saņemot atgriezenisko saiti mācīšanās posmā.
Pētījumos novērots, ka skolēna sniegums neuzlabojas, ja skolotājs sniedz tikai vērtējumu par paveikto vai arī vērtējumu kopā ar komentāru. Taču, ja skolēns atgriezenisko saiti saņēma kā komentāru par nepieciešamajiem uzlabojumiem mācību procesā, tad sniegums uzlabojās vidēji par 30 %.
Atgriezeniskās saites sniegšanas tehnikai mācībās var būt dažādi varianti – to var izteikt rakstiski vai mutiski. Taču svarīgāk par izvēlēto formu ir saprast, ko bērns tālāk ar šo atgriezenisko saiti darīs. Ja atgriezeniskā saite ir iedota, tad jāiedod skolēnam arī laiks, lai viņš varētu to izmantot sava snieguma uzlabošanai. Tāpēc ir svarīgi, lai atgriezeniskā saite būtu nevis secinājums par paveikto, bet ietvertu ieteikumus par tālākām darbībām, kas skolēnam būtu jāveic, lai uzlabotu savu sniegumu. Šādas atgriezeniskās saites mērķis ir sekmēt, lai nākamreiz skolēns demonstrētu labāku rezultātu.
Tāpēc vienmēr ir svarīgi saprast sniedzamās atgriezeniskās saites mērķi. Var uzdot sev kontroljautājumu: vai manis sniegtā atgriezeniskā saite ir virzīta uz to, lai skolēns nākamajā reizē spētu uzlabot un demonstrēt labāku sniegumu?