Skolēniem
Kā notiks mācības?
Vidusskolas mērķis ir palīdzēt ikvienam skolēnam apzināties savas intereses un spējas, sagatavoties izglītības turpināšanai augstskolā vai profesionālajai darbībai, veikt pirmās svarīgās izvēles.
No 2020. gada 1. septembra skolēniem, kas uzsāk mācības 10. klasē, mainās veids, kā mācības ir organizētas. Ikvienam iespējams nozīmīgi vairāk mācīties to, kas atbilst nākotnes mērķiem. Aptuveni 30 % mācību laika, visvairāk 12. klasē, jaunieši varēs veltīt tiem mācību priekšmetiem, kuri īpaši interesē, – mācīties tos padziļināti vai apgūt brīvas izvēles specializētos kursos. Vienlaikus vispusīgi zināšanu un prasmju pamati katrā mācību jomā dos plašu redzesloku un neierobežos izvēles iespējas nākotnē.
Lai iegūtu vispārējo vidējo izglītību:
- mācību stundās vidusskolēns pavadīs tikpat daudz laika kā līdz šim (~36 stundas nedēļā);
- apgūs visas mācību jomas, taču atšķirīgā dziļumā atkarībā no savām interesēm;
- izvēlēsies un apgūs 3 padziļinātos kursus;
- veiks un aizstāvēsi projekta darbu, kas var būt pētniecības vai jaunrades vai sabiedriskais darbs saistībā ar vienu vai vairākiem padziļinātajiem kursiem.
Vidusskolas izglītības iegūšanai jānokārto arī valsts pārbaudes darbi jeb eksāmeni:
- latviešu valodā (vismaz optimālajā līmenī);
- svešvalodā – angļu, vācu vai franču (vismaz optimālajā līmenī);
- matemātikā (vismaz optimālajā līmenī);
- divos no padziļinātajiem kursiem* (augstākajā līmenī).
Ja latviešu valodu, svešvalodu, matemātiku mācās optimālajā vai augstākajā līmenī, valsts pārbaudes darbu kārto tikai vienreiz – optimālajā vai augstākajā līmenī.
Savas izvēles – ko mācīties – katrs skolēns varēs izdarīt, izvērtējot skolu piedāvājumu. Tāpēc ļoti svarīgi jau šobrīd sākt apzināties savas intereses un sekot līdzi skolu piedāvājumam.
⇒ Lejupielādē plašāku informāciju skolēniem par vidusskolu šajā bukletā!
Kursu izvēle
No 2020. gada 1. septembra skolēniem, kas uzsāks mācības 10. klasē, mainīsies veids, kā mācības ir organizētas. Tu varēsi vairāk mācīties to, kas atbilst nākotnes mērķiem. Aptuveni 30 % mācību laika, visvairāk 12. klasē, varēsi veltīt tiem mācību priekšmetiem, kuri tevi īpaši interesē, – mācīties tos padziļināti vai apgūt brīvas izvēles specializētos kursos. Vairāk par to, kā notiks mācības, lasi te: https://skola2030.lv/vecakiem-un-skoleniem/ka-notiks-macibas
Savas izvēles – ko mācīties – katrs skolēns varēs izdarīt, izvērtējot konkrēto skolu. Tāpēc ļoti svarīgi jau šobrīd sākt apzināties savas intereses un sekot līdzi skolu piedāvājumam. Tāpēc arī – piedāvājam tev nelielu piemēru, kuru izmantot testu tam, kā izvēlēties, ko mācīties.
14 kursu komplekti
Esam apkopojuši iespējamos skolu piedāvājumus kursu komplektos (to vari lejuplādēt te).
- Iepazīsties ar visiem 14 kursu komplektiem.
- Apvelc tos kursu komplektus (+), kas Tevi uzrunā visvairāk.
- Izvēlies un pasvītro tajos 3 padziļinātos kursus, ko mācītos 12. klasē.
Arī kursu komplektos skolām būs variācijas, kādus padziļinātos kursus piedāvāt, tāpēc esam pievienojuši vairāk par 3 padziļinātajiem kursiem katrā komplektā.
Neviena skola nepiedāvās visus no uzskaitītajiem kursiem. Interesējies par tev interesējošo skolu piedāvājumu.
Ļoti svarīgi jau šobrīd sākt apzināties savas intereses un sekot līdzi skolu piedāvājumam. Tāpēc arī – piedāvājam tev nelielu piemēru, kuru izmantot testam, kā izvēlēties, ko mācīties.
Šajās lapās (tās vari lejuplādēt te) doti visi iespējamie pamatkursi un padziļinātie kursi, kurus kāda skola Latvijā varētu piedāvāt.
- Apvelc 3 padziļinātos kursus (+), ko gribi apgūt augstākajā (A) līmenī.
- Apvelc pamatkursus (+), ko vēlies mācīties vispārīgajā (V) vai optimālajā (O) līmenī. (Izvēle jāveic visās mācību jomās atbilstoši nosacījumiem!)
- Apvelc kursus (x), kuru noslēgumā kārtosi valsts pārbaudes darbu (VPD).* (Atbilstoši apgūtajam līmenim. **)
Ņem vērā - ja izvēlies kaut ko vairāk, tad kaut kam ir jābūt arī mazāk!
Obligātie kursi
- Latviešu valoda I un Literatūra I jāmācās obligāti vismaz optimālajā (O) līmenī.
- Matemātika I jāmācās obligāti vismaz optimālajā (O) līmenī.
- Jāmācās obligāti ir 2 svešvalodas (angļu, vācu, franču vai krievu valodā).
- Sports un fiziskā veselība ir obligāts un tas notiks regulāri 3 mācību stundas nedēļā.
Valsts pārbaudes darbi
- Valsts pārbaudes darbi obligāti jākārto vismaz optimālajā (O) līmenī – latviešu valodā, svešvalodā (angļu, franču vai vācu valodā) un matemātikā.
- Valsts pārbaudes darbi jākārto divos no padziļinātajiem kursiem.
- Pieļaujamais valsts pārbaudes darbu skaits ir no 3 līdz 5, bet iespējami arī izņēmumi, kas atkarīgi no skolas.
* Valsts pārbaudes darbi obligāti jākārto (vismaz optimālajā līmenī) – latviešu valodā, svešvalodā (B2) un matemātikā.
**Valsts pārbaudes darbi jākārto divos no padziļinātajiem kursiem.
Mācības vidusskolā
Vecākiem
Papildu resursi
Diskusija ar skolēniem "Kā notiks mācības vidusskolā?"
https://youtu.be/_joPewB3mSELR1 raidījuma "Ģimenes studija" ieraksts. Padziļinātie kursi vidusskolā: kas aktuāls 9.klases skolēnu redzeslokā
https://lr1.lsm.lv/lv/raksts/gimenes-studija/padzilinatie-kursi-vidusskola-kas-aktuals-9.klases-skolenu-redze.a142482/Ko reāli apgūs vidusskolēni, kuri mācību kursus izraudzījušies paši?
https://www.lsm.lv/raksts/dzive--stils/vecaki-un-berni/ko-reali-apgus-vidusskoleni-kuri-macibu-kursus-izraudzijusies-pasi.a400687/Diskusija ar skolēniem "Kā izvēlēties piemērotāko mācību saturu vidusskolā?"
https://youtu.be/PGwpnu-01esBiežākie jautājumi Citi jautājumi
Kādēļ vidusskolā maina mācību darba organizāciju un ievieš jaunu modeli? Kāds ir vidusskolas padziļināto kursu komplektu (izvēļu grozu) ieviešanas mērķis?
Pirmkārt, ir ļoti svarīgi panākt, lai visi skolēni, kas mācās vidusskolā, to darītu ar lielu motivāciju, interesi, iedziļinoties. Tas ir brīdis dzīvē, kad cilvēki visvairāk var atļauties mācīties. Tāpēc svarīgi palielināt izvēles iespējas, dot iespējas skolēniem vairāk mācīties to, kas viņus interesē. Gandrīz visā pasaulē tieši pēc šādiem principiem ir veidoti vidējās izglītības pakāpes modeļi.
Otrkārt, pašlaik vidusskolā mums ir ļoti sadrumstalots mācību process. Skolēniem jāmācās vairāk nekā 18 mācību priekšmetu vienlaikus ik nedēļu, līdz ar to grūti panākt jēgpilnu mācīšanos.
Treškārt, pašlaik pēc viena standarta, pēc vienām prasībām, viena satura pamata jaunieši mācās ar ļoti dažādu iespēju šo saturu apgūt. Kāpēc? Ievērojami atšķiras stundu skaits vairākos mācību priekšmetos, piemēram, profesionālās izglītības iestādēs un valsts ģimnāzijās. Lai to mainītu, tiek ieviests princips, ka visi skolēni apgūst vispusīgu pamata izglītību, taču, diferencēti apgūstot mācību saturu dažādos līmeņos, skolēniem ir iespēja nozīmīgi vairāk mācīties to, kas viņus tiešām interesē, kas viņiem būs svarīgi tālāk profesionālajā dzīvē, savukārt kaut ko citu mācoties mazāk.
Ko darīt, ja skolēnam tuvumā neviena no skolām nepiedāvā viņa interesējošo profilu?
Lai šo risku mazinātu, esam aptaujājuši skolas. Te parādās būtiska pašvaldību loma, kas ir skolu dibinātāji. Gan IZM, gan mēs runājam ar pašvaldībām un rosinām tās izvērtēt, ko viņu dibinātās skolas plāno piedāvāt. Pašvaldībām būtu jāpārliecinās, ka tuvākajā apkārtnē skolēnam ir pieejami visi padziļinātie kursi vai lielākā daļa no tiem.
Mēs redzam, ka ir lielās pilsētas, kuru pašvaldības jau ir vienojušās ar skolām, kā tās specializēsies. Taču noteikti būs gadījumi, kad skolēnam tuvumā viņa vēlamais piedāvājums nebūs pieejams. Tas nozīmē, ka skolēns dosies uz kādu citu skolu. Vidējās izglītības pakāpē skolām ir jābūt relatīvi lielām, lai spētu nodrošināt gan izvēles, gan kvalitatīvu padziļināto kursu saturu tādā mērā, lai skolēni tur gribētu mācīties.
Vai vidusskolas modelis sniegs lielākas priekšrocības studijām ārvalstīs?
Šī modeļa veidošanas viens nozīmīgs mērķis ir bijis piedāvāt Latvijas skolēniem konkurētspējīgu izglītību. Tas tādēļ dod viņiem lielākas iespējas iestāties arī pasaules labākajās augstskolās. Latvijas skolēni reizēm nevar sekmīgi konkurēt ar citu valstu vienaudžiem ne tāpēc, ka viņi būtu slikti mācījušies, bet tāpēc, ka mācījušies nedaudz no visiem priekšmetiem. Mūsu skolēniem bieži pietrūcis dziļuma tajos mācību priekšmetos, kuros viņi grib profilēties. Tādēļ ir veidots kursu komplekts, lai, nonākot līdz augstākajam līmenim, pietiktu dziļuma un stundu skaita, lai sekmīgi iestātos pasaules labākajās augstskolās.
Vai skolēns var izvēlēties vairāk par 3 padziļinātajiem kursiem, ja viņš ir spējīgs un grib iegūt iespējami vairāk?
Aizliegts tas nav, taču jautājums ir, vai to vajag. Ir ļoti svarīgi, lai skolēni mācītos ar interesi un prieku. Mācīties padziļinātos kursus trīs dienas nedēļā, veselu dienu vienu priekšmetu, tas prasa lielu intelektuālo slodzi un emocionālo enerģiju. Tāpēc jautājums ir, cik dažādos virzienos skolēns spēj strādāt vienlaikus. Svarīgi skolēnam arī plānot laiku apjomīgam patstāvīgam darbam padziļināto kursu pamatīgai apguvei un pārējās nedēļas dienās dot iespēju jaunietim strādāt citādā darba ritmā. Nebūtu pareizi pārblīvēt visas piecas dienas. Jāatceras arī, ka skolēnam jāveic patstāvīgais projekta darbs saistībā ar vienu vai vairākiem no padziļinātajiem kursiem. Tāpēc rosinām šādi bērnus nepārslogot, drīzāk piedāvāt specializētu kursu, kas ļautu skolēnam iet vairāk dziļumā savā profilējošā jomā. Ieteiktu vispirms izvērtēt programmu paraugus un tad izlemt.