Valsts pārbaudes darbi
Jauno eksāmenu paraugi un to programmas
Mācību resursu krātuvē mape.skola2030.lv ir publicēti valsts pārbaudes darbu (turpmāk – eksāmenu) paraugi un to programmas:
- eksāmenu paraugi un programmas, beidzot 9. klasi – latviešu valodā, matemātikā, vienā svešvalodā pēc skolēna izvēles (angļu, vācu vai franču), kā arī starpdisciplinārā pārbaudes darbā par sociālās un pilsoniskās, dabaszinātņu un tehnoloģiju mācību jomu saturu;
- eksāmenu paraugi un to programmas vidējās izglītības noslēgumam – latviešu valodā (vismaz optimālajā līmenī), svešvalodā (angļu, vācu vai franču) vismaz optimālajā līmenī, matemātikā (vismaz optimālajā līmenī), kā arī 12 padziļinātajos kursos augstākajā līmenī.
Ar šiem materiāliem var iepazīties gan skolotāji, gan skolēni un viņu vecāki. Eksāmenu paraugi veidoti kā reāls eksāmena piemērs, tā noslēgumā piedāvāti arī vērtēšanas kritēriji un atbilžu piemēri.
Eksāmenu programmas veidotas kā teorētiskais ietvars 2022./2023. mācību gada un nākamo gadu eksāmenu izstrādei, kas nodrošinātu to salīdzināmību, grūtības pakāpes nemainību un pēctecību. Programmās aprakstīti principi, vadlīnijas, uz kurām būvēts konkrētais paraugs, skaidrots eksāmenu vērtēšanas saturs, pārbaudes darba uzbūve, vērtēšanas kārtība un kritēriji, piekļuves nosacījumi eksāmenam un izmantojamie palīglīdzekļi.
Konkrētā gada eksāmenu veidos Valsts izglītības satura centrs (VISC), izmantojot izstrādāto eksāmena programmu un paraugus. Šie un nākamie ikgadējie eksāmeni būs veidoti pēc iepriekš eksāmenu paraugos minētajiem principiem un satura ietvara, tā kā paraugi veidoti, balstoties standartā. Taču, izstrādājot konkrētā gada eksāmenus, VISC pielāgos konkrētas prasības, piemēram, izvērtējot Covid-19 ietekmi izglītībā.
Eksāmenu saturs, uzbūve un norise
Eksāmeni atspoguļo vispārējās izglītības standarta saturu un tajā noteiktos sasniedzamos rezultātus – tie uzbūvēti tā, lai skolēns dažu stundu laikā varētu atklāt savas zināšanas, ko viņš ir iemācījies, uzkrājis vairāku gadu garumā un var parādīt. Nolūks ir pēc iespējas taisnīgi, ar lielu ticamību novērtēt šo skolēna sniegumu.
Pēc būtības eksāmeni veidoti kā vērtēšanas rīks, kas ļauj izvērtēt standartā ietvertā satura apguvi.
Eksāmenu saturs strukturēts gan padziļināto kursu eksāmenu programmās, gan optimālajam līmenim, izmantojot trīs kategorijas: izziņas darbības dziļums, satura moduļi un sasniedzamo rezultātu grupas (piemēram, skolēns spēj skaidrot, spriest, komunicēt matemātiski, risināt kompleksas problēmas).
Eksāmena uzdevumi strukturēti pēc satura (līdz šim – pēc uzdevumu veida), kas skolēniem dos iespēju ilgāku laiku fokusēties kādam satura modulim, nevajadzēs nemitīgi “pārlēkt” no viena satura uz citu.
Dabaszinību mācību kursa eksāmenos nozīmīgs jaunums ir tas, ka eksāmenā paredzēta eksperimentālā darbība – skolēni demonstrēs prasmi veikt eksperimentu pēc darba gaitas apraksta, reģistrēt un apstrādāt iegūtos datus, analizēt un skaidrot eksperimenta rezultātus.
Lai eksāmens daudz plašāk atspoguļotu standartā iekļauto saturu, eksāmenos palielināts komplekso uzdevumu skaits – tā kā arī jaunajā standartā ir lielāks komplekso sasniedzamo rezultātu īpatsvars. Kompleksi ir tādi uzdevumi, kuros skolēni demonstrē savu darbību jaunās, nezināmās situācijās – demonstrē zināšanu un prasmju pārnesi. Uzdevumi veidoti tādi, lai tie ļautu skolēniem apliecināt prasmi pārnest zināšanas un darboties jaunos kontekstos.
Kompleksi uzdevumi bieži saistās ar skolēna pieredzi un autentiskām, reālas dzīves situācijām un kontekstu (nevis vērsti uz atsevisķu prasmi un sakarību), tiek iesaistītas daudzveidīgas prasmes, tos raksturo augsts izziņas darbības līmenis un starpdisciplinaritāte, daudzveidība risinājumos.
Mainās kritēriji un pazīmes, pēc kurām vērtēt, vai skolēna demonstrētais sniegums ir kvalitatīvs vai nav. Joprojām paliek arī viennozīmīgi vērtējami piemēri, kur vajag tikai atrisināt kādu vienādojumu, bet daudz vairāk ir tādu uzdevumu, kur sniegumu vērtē dažādās kvalitātes gradācijas, t. i., cik kvalitatīvs ir skolēna sniegums.
Matemātikā eksāmenā ir ietverta jauna sasniedzamo rezultātu grupa – matemātikas valoda. Apkopojot pierādījumus par skolēna sniegumu no viņa atbildēm vairākos uzdevumos, varam pārliecināties ne tikai par risinājumu un rezultātu, bet arī par to, cik kvalitatīvi skolēns komunicē par matemātiku, cik precīzi spēj kaut ko skaidrot, izmantojot matemātikas valodu. Tas ir līdz šim nebijis jaunums.
Lai skolēns sekmīgi mācītos, viņam ir jāzina ne tikai sasniedzamais rezultāts, bet arī vērtēšanas kritēriji. Snieguma līmeņu apraksti (skolēna snieguma apraksti dažādos kvalitātes līmeņos) ir iekļauti kā pielikumi eksāmenu programmās. Tie ir pieejami, lai skolotāji tos izmantotu savā ikdienas praksē jau šobrīd, laikā, kad skolēns apgūst standartā ietverto mācību saturu. Tādējādi – apguvuši saturu – skolēni zinās un pratīs apgūto likt lietā arī jaunās situācijās, veidot zināšanu un prasmju pārnesi.
Visos eksāmenos ir iekļauta vienota pieeja – skolēnam demonstrēt, ka viņš izprot jēgu. Latviešu valodā, beidzot 9. klasi, skolēnam jāprot lietot visas valodas prasmes, pareizi runāt un rakstīt. Beidzot vidusskolu, optimālajā līmenī svarīgas ir tekstveides prasmes – lietot dažādus valodas struktūras elementus, tostarp gramatikas, lai niansēti veidotu savus, auditoriju uzrunājošus, tekstus ar mērķtiecīgu vēstījumu. Tāpat jāprot pamanīt šo elementu nozīme citu autoru tekstos.
Lai kārtotu augstākā līmeņa eksāmenu, skolēnam jāizpilda piekļuves nosacījumu prasības – jāapliecina prasmju apguve atbilstoši augstākā apguves līmeņa kursa saturam, kuras ir sarežģīti novērtēt eksāmena norises laikā, un vērtējums par šo prasmju apguvi nedrīkst būt zemāks par četrām ballēm. Astoņas nedēļas pirms eksāmena norises skolēns Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā (VPS) pievieno patstāvīgi veikto darbu.
Lai skolēns iegūtu apliecinājumu, ka eksāmens ir nokārtots, 2022./2023. gadā būs jāiegūst 10 %, 2023./2024. mācību gadā – 15 %, savukārt 2024./2025. mācību gadā – 20 % no maksimāli iespējamā vērtējuma.
Minimālais slieksnis vērtējumam eksāmena nokārtošanai atbilstošā mācību gadā.
Attēls no VISC vietnes.
Matemātika
- Matemātikas vispārīgā līmeņa (profesionālās izglītības iestādēm) valsts pārbaudes darba programma un paraugs
- Paskaidrojošs vebinārs par vispārīgā līmeņa valsts pārbaudes darbu
- Matemātikas optimālā līmeņa valsts pārbaudes darba programma un paraugs
- Paskaidrojošs vebinārs par optimālā līmeņa darbu
- Papildu informācija par matemātikas valsts pārbaudes darbu paraugu un programmu optimālajā un vispārīgajā līmenī
- Matemātikas valsts pārbaudes darbs augstākajā mācību satura apguves līmenī
- Matemātikas pārbaudes darba paraugs un programma beidzot 9. klasi
Svešvalodas
- Svešvalodu optimālā līmeņa valsts pārbaudes darba programma un paraugs
- Paskaidrojošs vebinārs par darbu
- Papildu informācija par svešvalodu eksāmenu darbu paraugu un programmu optimālajā līmenī
- Svešvalodu pārbaudes darba programma beidzot 9. klasi
- Svešvaloda II augstākā līmeņa valsts pārbaudes darba programma
Latviešu valoda
- Latviešu valodas optimālā līmeņa valsts pārbaudes darba programma un paraugs
- Paskaidrojošs vebinārs par darbu
- Valsts pārbaudes darba paraugs un programma 9. klasei
- Papildu informācija par “Latviešu valoda I” optimālā līmeņa valsts pārbaudes darbu
- Latviešu valoda un literatūra II augstākajā mācību satura apguves līmenī
Sociālā un pilsoniskā
- Sociālo zinātņu II augstākā līmeņa valsts pārbaudes darba programma un paraugs
- Vēsture II augstākā līmeņa valsts pārbaudes darba programma un paraugs
Dabaszinātnes
- Ķīmija II augstākajā mācību satura apguves līmenī
- Fizika II augstākajā mācību satura apguves līmenī
- Bioloģija II augstākajā mācību satura apguves līmenī
- Ģeogrāfija II augstākajā mācību satura apguves līmenī
Tehnoloģijas
- Dizains un tehnoloģijas II augstākajā mācību satura apguves līmenī
- Programmēšana II augstākajā mācību satura apguves līmenī
Kultūra un māksla
Starpdisciplinārs saturs
2022. augusta valsts pārbaudes darbu programmu un to paraugu vebināru ieraksti
- Padziļinātais kurss Sociālās zinātnes II augstākajā mācību satura apguves līmenī
-
Padziļinātais kurss Kultūra un māksla II augstākajā mācību satura apguves līmenī
-
Padziļinātais kurss Vēsture II augstākajā mācību satura apguves līmenī
-
Padziļinātais kurss Latviešu valoda un literatūra II augstākajā mācību satura apguves līmenī
-
Matemātikas valsts pārbaudes darbs augstākajā mācību satura apguves līmenī
-
Padziļinātais kurss Bioloģija II augstākajā mācību satura apguves līmenī
-
Padziļinātais kurss Ģeogrāfija II augstākajā mācību satura apguves līmenī
-
Padziļinātais kurss Ķīmija II augstākajā mācību satura apguves līmenī
-
Padziļinātais kurss Fizika II augstākajā mācību satura apguves līmenī
-
Padziļinātais kurss Dizains un tehnoloģijas II augstākajā mācību satura apguves līmenī
-
Padziļinātais kurss Programmēšana II augstākajā mācību satura apguves līmenī
Biežākie jautājumi Citi jautājumi
Kādi valsts pārbaudes darbi (eksāmeni) šogad jākārto 12. klašu skolēniem, kas mācījušies pēc iepriekšējā standarta, un kam un kad būs jākārto eksāmeni pēc jaunā standarta?
Šogad skolēni, kuri uzsākuši mācības pēc iepriekšējā standarta (12. klase, 3., 4. kurss) pēdējo reizi kārtos eksāmenus atbilstoši iepriekšējiem standartiem. Šos eksāmenus kārtos tikai 12. klašu vai 3. kursa, vai 4. kursa audzēkņi profesionālajās izglītības iestādē. 11. klašu skolēni jau kārtos eksāmenus, kas veidoti pēc jaunā standarta.
Visu valsts pārbaudes darbu norises datumus skatīt šeit: https://likumi.lv/ta/id/321679-noteikumi-par-valsts-parbaudes-darbu-norises-laiku-2021-2022-macibu-gada.
Aktuālākajai informācijai par valsts pārbaudes darbu norisi šajā mācību gadā sekojiet VISC tīmekļvietnē: https://www.visc.gov.lv/lv/valsts-parbaudes-darbi-20202021mg.
Kā zināms, no 2020./2021. mācību gadā stājas spēkā jauns valsts vidējās izglītības standarts, kas ietver pārskatītus vidējās izglītības iegūšanas principus un saturu. Pārmaiņas sāk skart vidusskolēnus, kas 2020./2021. mācību gadā uzsāka mācības 10. klasē vai 1. kursā (profesionālajās izglītības iestādēs). Jauna tipa eksāmenus saskaņā ar pilnveidoto saturu un vidusskolas modeli, tostarp pielāgotu līmeņiem, pirmie kārtos tieši šie skolēni, kuri vidusskolu absolvēs 2023. gadā.
Aicinām Skola2030 tīmekļvietnē iepazīties ar detalizētu informāciju, kurā minēti priekšnoteikumi vidējās izglītības iegūšanai: https://skola2030.lv/vecakiem-un-skoleniem/vidusskola/skoleniem.
Lai iegūtu vispārējo vidējo izglītību:
- mācību stundās vidusskolēns pavadīs tikpat daudz laika kā līdz šim (~36 stundas nedēļā);
- apgūs visas mācību jomas, taču atšķirīgā līmenī atkarībā no savām interesēm;
- izvēlēsies un apgūs 3 padziļinātos kursus;
- veiks un aizstāvēs projekta darbu, kas varbūt pētniecības vai jaunrades, vai sabiedriskais darbs saistībā ar vienu vai vairākiem padziļinātajiem kursiem.
Vidējās izglītības iegūšanai jānokārto arī VPD jeb eksāmeni:
- latviešu valodā (vismaz optimālajā līmenī );
- svešvalodā – angļu, vācu vai franču (vismaz optimālajā līmenī );
- matemātikā (vismaz optimālajā līmenī );
- divos no padziļinātajiem kursiem (augstākajā līmenī ).
Ja latviešu valodu, svešvalodu, matemātiku skolēns mācās optimālajā vai augstākajā līmenī, valsts pārbaudes darbs jākārto tikai vienreiz – optimālajā vai augstākajā līmenī.
Kādi eksāmeni saskaņā ar jaunajiem standartiem jākārto profesionālās izglītības iestāžu audzēkņiem?
Profesionālo izglītības iestāžu audzēkņiem vidējās izglītības diploma iegūšanai jānokārto:
- profesionālās kvalifikācijas eksāmens;
- valsts pārbaudes darbs (VPD) latviešu valodā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī;
- VPD svešvalodā (angļu, vācu vai franču) vismaz optimālajā (B2) mācību satura apguves līmenī;
- VPD matemātikā jebkurā no mācību satura apguves līmeņiem atbilstoši apgūstamās programmas saturam.
Papildus profesionālās izglītības iestādēm, kas īsteno profesionālās vidējās izglītības programmas, audzēkņu izvēlei jāpiedāvā vismaz divi padziļinātie kursi un jānodrošina iespēja kārtot tajos valsts pārbaudījumus augstākajā mācību satura apguves līmenī atbilstoši vispārējās vidējās izglītības standartam, no kuriem audzēknis var izvēlēties vai neizvēlēties:
- apgūt vienu padziļinātu kursu augstākajā mācību satura apguves līmenī;
- kārtot valsts pārbaudījumu augstākajā mācību satura apguves līmenī.
Kad būs Skola2030 profesionālās pilnveides kursi skolotājiem, kas vidusskolā mācīs padziļinātos kursus augstākajā līmenī?
Skola2030 īstenotie profesionālās pilnveides kursi visu padziļināto kursu skolotājiem sāksies pakāpeniski no 2021. gada oktobra. Pirmie mācības uzsāks “Svešvaloda II”, “Sociālās zinātnes II”, “Vēsture II”, “Matemātika II” un “Fizika II” skolotāji. Nākamajos mēnešos pakāpeniski tiks izsludināta uzņemšana pārējo mācību priekšmetu kursu skolotājiem. Informācija tiek nosūtīta visu vidusskolu un profesionālās izglītības iestāžu vadītājiem, kuri tiek aicināti uzrunāt savas iestādes skolotājus dalībai kursos. Aicinām pedagogus jautāt informāciju saviem skolu vadītājiem. 2022. gada sākumā uzņems vēl vienu dalībnieku kursu – visu padziļināto kursu skolotājiem.