25.08.2020

Jauns posms ar jaunu jaudu

Ir noslēdzies nozīmīgs posms vienā no vērienīgākajiem izglītības projektiem Latvijā – izstrādāts pilnveidots mācību saturs un pieeja visās vispārējās izglītības pakāpēs. No šī mācību gada to pakāpeniski sāks ieviest. 1. septembrī Latvijas skolās 1., 4., 7. un 10. klasēs mācības sāks atbilstoši jaunajiem pamatizglītības un vispārējās izglītības standartiem. Turpmāko triju gadu laikā uz jaunajam standartam atbilstošām mācībām pāries visas klašu grupas. Pirmsskolas izglītības vadlīnijas stājās spēkā jau pērn. Jauns posms sākas arī VISC īstenotā ESF projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” (Skola2030) darbā.

Tagad, kad saturs izstrādāts, mūsu svarīgākais uzdevums būs palīdzēt katrai skolai standartos ierakstīto īstenot dzīvē. Apzinos – tas nebūs ne uzreiz, ne vienkārši, taču esmu droša par turpmāko. Turklāt pašlaik noteikti ir vieglāk nekā projekta sākumā – mums ir lieliska profesionāļu komanda, ir pieredze un, man gribētos ticēt, arī skolotāju un partneru ticība idejai un uzticība.

Liels paldies par lieliski iesākto līdzšinējai projekta vadītājai Velgai Kaksei, kura līdz ar pilnveidotā mācību satura izstrādi noslēdz savu vairāk nekā 48 gadus ilgo aktīvo darbu dažādās jomās Latvijas izglītības nozarē un kuras darbu man būs gods un izaicinājums turpināt.

Ir sagatavoti mācību priekšmetu programmu paraugi skolām – visos mācību priekšmetos pamatizglītībā un pamatkursos vidējās izglītības pakāpē; sagatavošanā ir padziļināto kursu programmas,1 kuras pašlaik tiek saskaņotas ar nākotnes valsts pārbaudes darbu koncepciju. Salīdzinot ar esošajiem, jaunie mācību priekšmetu un kursu programmu paraugi ir detalizētāki, apjomā plašāki, iekļauj katra temata sasniedzamos rezultātus un detalizēti apraksta konkrētas skolēna darbības – kas viņam jādara, kāda pieredze jāiegūst, kāds skolotāja atbalsts nepieciešams, lai šo tematu apgūtu.

Satura izstrāde mācību līdzekļu paraugiem, kas tiek izstrādāti kopā ar mūsu sadarbības partneriem – Latvijas Universitāti, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmiju, Liepājas Universitāti, Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmiju un Daugavpils Universitāti –, ir praktiski pabeigti un pašlaik tiek gatavoti publicēšanai. Mācību gada sākumā būs pieejami pirmie mācību līdzekļu komplekti mācību gada uzsākšanai. Pakāpeniski mācību resursu krātuvi https:// mape.skola2030.lv/ papildinās arī citu izdevēju un autoru mācību līdzekļi un jauni atbalsta materiāli.

Vēlos vēlreiz uzsvērt – visi izstrādātie mācību priekšmetu un kursu programmu paraugi veidoti kā atbalsta materiāls skolotājiem, taču tie nav obligāti – izstrādātajām programmām ir tikai ieteikuma raksturs. Tāpat kā līdz šim skolotājiem saistoši jeb obligāti ir vienīgi skolēniem noteiktie sasniedzamie rezultāti mācību jomās. Tie ir bijuši pieejami kopš standartu pieņemšanas brīža valdībā – pamatizglītībā kopš 2018. gada rudens, vidējās izglītības pakāpē – kopš 2019. gada rudens. Tie viegli uztveramā veidā publicēti te: https://www.skola2030.lv/lv/macibu-saturs/ merki-skolenam/sasniedzamie-rezultati.

Projektā esam daudz strādājuši, lai semināros, konferencēs, profesionālās pilnveides pasākumos skaidrotu un palīdzētu īstenot pilnveidoto saturu un pieeju savās stundās. Projekta ietvaros ir notikušas nozīmīgas konferences un semināri. Izglītojošos un informatīvos pasākumos kopumā esam iesaistījuši jau vairāk nekā 21 000 skolotāju; ap 11 000 skolotāju jau saņēmuši apliecības par pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmu apguvi. Projektam ir ļoti plašs sadarbības partneru loks – tās ir 67 pašvaldības un 100 izglītības iestādes, turklāt vēl arī piecas augstskolas, kas īsteno pedagoģijas izglītības programmas un ir iesaistītas projektā gan profesionālās pilnveides nodrošināšanā, gan mācību līdzekļu izveidē, kā arī Latviešu valodas aģentūra un Strazdumuižas vidusskola – attīstības centrs.

Nākamais no lielākajiem darbiem – sagatavot pilnveidotajam saturam atbilstošus valsts pārbaudes darbu (eksāmenu) paraugus.2 Jaunos eksāmenus skolēni pirmoreiz kārtos pēc trim gadiem – tikai pēc tam, kad atbilstoši jaunajam standartam būs apgūts mācību saturs visā izglītības posmā. Tāpat plānots izstrādāt digitālos mācību un metodiskos līdzekļus, kā arī izveidot vienotu tiešsaistes mācību vidi, kas bez maksas būtu pieejama visām Latvijas vispārējās izglītības iestādēm gan klātienes, gan attālinātu mācību nodrošināšanai.

Komandā darbu turpina Skola2030 mācību s atura ieviešanas vadītāja Zane Oliņa, mācību satura izstrādes struktūrvienības vadītājs Pāvels Pestovs, kurš nodrošinās arī diagnosticējošo darbu un eksāmenu paraugu izstrādi, kā arī Katrīna Duka-Gulbe, ieviešanas atbalsta struktūrvienības vadītāja, kura nodrošinās atbalstu mācību satura ieviešanai, tostarp sabiedrības informēšanai.

Esmu pārliecināta – spēks ir sadarbībā. Jauno saturu visvieglāk būs īstenot skolās, kur skolotāji spēs profesionāli sarunāties par to, ko viņi dara, skolās, kurās skolotāji un skolas vadība strādās kopā, skolās, kuras radīs iespēju veidot plašāku kopienu, sadarbojoties ar citiem kolēģiem, ar pašvaldību, iesaistot vecākus. Novēlu atrast domubiedrus un degsmi kopā mācīties un saprast!

Uzziņai

Santa Prancāne strādājusi VISC īstenotā ESF projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” (Skola2030) kopš pirmās dienas un vadījusi profesionālās pilnveides programmu izstrādi un īstenošanu, mācību satura aprobāciju, plānojusi un pārraudzījusi daudzveidīgus mācību satura ieviešanas pasākumus. Ieguvusi bakalaura grādu matemātikā, bet maģistra grādu sociālajās zinātnēs. Darba karjeru sākusi Latvijas Bankā kā maksājumu sistēmu analītiķe, taču vēlāk izvēlējusies pievienoties izglītības programmai “Iespējamā misija” un strādājusi Blīdenes pamatskolā par matemātikas, fizikas un informātikas skolotāju. Bijusi Eiropas skolu sadarbības tīkla eTwinning koordinatore Latvijā.