Vadīt mācīšanos. Skolotāja snieguma apraksts
Kas tas ir?
Vadīt mācīšanos. Skolotāja snieguma apraksts (SSA) ir strukturēts darbību saraksts skolotājam, kurš efektīvi īsteno pilnveidoto mācību saturu un pieeju. Citiem vārdiem, tās ir vadlīnijas tam, kā strādā labs skolotājs. Skolotāja snieguma apraksts ietver piecus skolotāja darbā būtiskus aspektus un vēsta, ka labs skolotājs ir tāds, kurš
- iedvesmo, virza un atbalsta savus skolēnus izaugsmē,
- veido fiziski un emocionāli drošu, attīstošu un iekļaujošu mācību vidi,
- pārzina savu mācību jomu un mācību priekšmetu un to prasmīgi māca,
- plāno mācības stratēģiski un tās efektīvi īsteno,
- pilnveido savu profesionālo praksi un sadarbojas ar kolēģiem un vecākiem skolēnu mācīšanās atbalstam.
Katrs no šiem punktiem aprakstā ir izvērsts plašāk. Lasiet https://bit.ly/skolotaju_snieguma_apraksts.
Kā tas noder?
Vadīt mācīšanos (SSA) var kalpot
- katram skolotājam individuāli kā materiāls, kas palīdz reflektēt par savu profesionalitāti. Piemēram, katram pašam izvērtējot, vai un kādā mērā es katru aprakstā minēto punktu ikdienā praktizēju.
Tas var notikt, piemēram, šādi.
1. Izvēlies 1–3 punktus, kas, tavuprāt, tev padodas! Pieraksti katram punktam situācijas no savas prakses, kur tas tavā darbā izpaužas!
2. Izvēlies 1–3 punktus, ko tev kā profesionālim būtu svarīgi apgūt vai stiprināt! Pieraksti idejas, kur un kādā veidā tos iespējams attīstīt!
3. Ja vēlies un ir iespēja, dalies ar kolēģi un smelies idejas no viņa!
Vadīt mācīšanos (SSA) var kalpot
- skolas komandai kopumā kā profesionālās pilnveides rīks. Piemēram, skolas vadība var aicināt skolotājus izvēlēties tos apraksta punktus, kas ikdienā sagādā lielākos izaicinājumus, un, ņemot vērā atbildes, plānot skolotājiem daudzveidīgas profesionālās pilnveides iespējas.
Tas var notikt, piemēram, šādi.
1. Atzīmējiet aprakstā tos punktus, kas katram skolas komandas dalībniekam padodas, pierakstiet vārdu un vienu epizodi no skolas dzīves, kur tas izpaužas! (To var darīt katrs par sevi vai/un aicināt izvērtēt citus.)
2. Atzīmējiet aprakstā, kuru punktu jums katram kā profesionālim būtu svarīgi stiprināt/apgūt, pierakstiet tur savu vārdu!
3. Ņemot vērā savus iekšējos resursus, apspriediet kopā, kā jūs kā komanda varat plānot paši savu attīstību!
Daļa skolu jau tagad Vadīt mācīšanos (SSA) izdrukā un izvieto skolotāju istabā, lai ikdienā rosinātu sarunas par profesionālu skolotāja darbu. Citās izglītības iestādēs, tostarp pirmsskolās, Vadīt mācīšanos (SSA) ņem par pamatu, lai izveidotu izglītības iestādei vērtēšanas kritērijus savstarpējai stundu vērošanai, skolotāju individuālo profesionālās izaugsmes mērķu izvirzīšanai un ar to saistītām ikgadējām sarunām ar tiešo vadītāju.
* Vadīt mācīšanos. Skolotāja snieguma apraksts (SSA) veidots kā praktisks rīks jeb vadlīnijas skolotājam ikdienas darbā pilnveidotā mācību satura dokumentos iekļautās mācību pieejas īstenošanai. Tajā apkopotas darbības, ko veic skolotājs, kura mērķis ir sasniegt katru bērnu un jaunieti, attīstīt viņa potenciālu un veidot patstāvīgas mācīšanās ieradumus. Pēc būtības tas atbild uz jautājumu – kas raksturīgs vai kam jāmainās mācību pieejā, īstenojot pilnveidoto mācību saturu. Apkopotā veidā šie principi ietverti gan Pirmsskolas izglītības vadlīnijās, piemēram, “11.6. tiek nodrošinātas bērna individuālās vajadzības, ievērojot vides pieejamības principus, tādējādi palielinot ikviena bērna līdzdalības iespējas, kā arī veicinot savstarpējo dialogu un nodrošinot sadarbībā balstītu profesionālu atbalstu,” gan pamatizglītības standartā, piemēram, “9.3. pedagogs plāno un vada skolēna mācīšanos, izvirzot skaidrus sasniedzamos rezultātus, izvēloties atbilstošus un daudzveidīgus uzdevumus, sniedzot atbalstošu un attīstošu atgriezenisko saiti un iespēju mācīties iedziļinoties – skaidrot darbību gaitu, domāt par mācīšanos un sasniegto rezultātu,” gan valsts vispārējās izglītības un profesionālās izglītības standartos, piemēram, “14.5. pedagogi regulāri kopīgi plāno mācību saturu un pieeju, lai veidotu dziļu izpratni un starppriekšmetu saikni, sekmētu zināšanu pārnesi, nodrošinātu pēctecīgu prasmju attīstību un īstenotu vienotas un taisnīgas prasības visiem skolēniem.”
Mācīšanos SSA veidots Skola2030 ietvaros, ņemot vērā nodibinājuma “Iespējamā misija” Vadīt mācīšanos SLA jauno skolotāju darba atbalstam, LU Starpnozaru izglītības inovāciju centra pētniecības un konsultatīvo darbu izglītības iestādēs, izveidojot pašnovērtēšanas rīku komplektu skolotāja darbību pilnveidei, kā arī 2020. gada pavasarī pieņemto Skolotāja profesijas standartu.