Nr. 9. / 2019 - Vērtības darbos un vārdos
Cienījamo lasītāj!
Šis izdevums ir par vērtībām. Ja es teiktu, ka šim izdevumam ir vērtība – jūs, visticamāk, gribētu vispirms to vismaz pāršķirstīt, lai pārliecinātos, vai tajā ir kas vajadzīgs, noderīgs vai vismaz iedvesmojošs. Vērtību vārdi var būt uzrakstīti, bet pirms esam pieredzējuši to izpausmi, tie ir un paliek tikai vārdi. Tomēr, iemācoties vērtības un vērtīgo nosaukt vārdā, mēs arī sākam tām pievērst uzmanību, apzināties, iedziļināties, varam sarunāties, paplašināt savu izpratni. Skaidrāk apzinoties un nosaucot vārdā, mēs kopā varam sākt veidot nākotni, kādu to gribam – ar tām vērtībām, kas mums gan kā indivīdiem, gan kā sabiedrībai ir svarīgas –, lai satiekoties tik dažādiem, kādi mēs katrs esam, spētu kopā būt un augt.
Vērtības un vērtībās balstīti ieradumi ir viena no trim “bizes” daļām, kas kopā ar zināšanām un prasmēm veido lietpratību skolēnos, jo jebkurā darbības jomā svarīgi ir ne vien tas, ko cilvēks zina un prot, bet arī apziņa par savu zināšanu un prasmju ētisku izmantošanu. Par vērtībām sarunājāmies Skola2030 konferencē “Pasaule skolā – skola pasaulē” šā gada oktobrī Jelgavā. Vairāki raksti tapuši, balstoties uz konferencē dzirdēto un apskata vērtības skolā no dažādiem aspektiem. Zane Oliņa, Skola2030 mācību satura ieviešanas vadītāja, ievadrakstā stāsta par to, kur un kā vērtības parādās pilnveidotajā mācību saturā. Par to, cik svarīgi ir apzināties, kā ikviena cilvēka attieksme un rīcība skolā pauž vērtības un kā tas atspoguļojas skolas kultūrā – Solvitas Lazdiņas, Skola2030 mācību satura izstrādes vecākās ekspertes rakstā. Savukārt intervijā ar britu izglītības speciālistu Nīlu Hoksu uzziniet par praktisku sistēmu, kā skolā īstenot vērtībās balstītu izglītību, kuras pamatā ir pozitīvas vispārcilvēciskās vērtības. Par Latvijas valsti kā vērtību mācību saturā un skolā – lasiet diskusijas aprakstā ““Mana Latvija” – pazīt, mīlēt, rūpēties”. Par vērtību iedzīvināšanu praksē – šoreiz piedāvājam Līvānu 1. vidusskolas un Rīgas PII “Viršu dārzs” pieredzes stāstus. Pamatu sarunai un rosinājumu ieviest skaidrību par tikumiskās audzināšanas jēdzieniem (vērtības, tikumi, ieradumi, raksturs u.c.) savā rakstā sniedz Manuels Fernandezs, Latvijas Universitātes Pedagoģijas, mākslas un psiholoģijas fakultātes vadošais pētnieks.
Gada nogalē tika publiskoti jaunie OECD skolēnu starptautiskā salīdzinošā pētījuma rezultāti – ko tie nozīmē – skaidro Skola2030 vecākie eksperti Sanita Lazdiņa un Pāvels Pestovs. Noslēgumā, kā ierasts, atradīsiet informāciju par Skola2030 aktualitātēm un bērnu viedokli par izglītībā svarīgiem jautājumiem – šoreiz par tikumiem un cieņu stāsta Rīgas Valda Zālīša sākumskolas 1.-3. klases skolēni.
Lai mums izdodas sarunāties un vienoties par kopējām vērtībām – kā skolā, tā ģimenē un arī valstī!
Laimīgu Jauno – 2020. gadu!
Inese Leitāne
Skola2030 Domāt.Darīt.Zināt. redaktore
⇒ Ziņu izdevumu arhīvs - http://skola2030.lv/lv/jaunumi/zinu-izdevums